امکان تغییر نشانگر جنسیت در مدارک شناسایی برای سوئیسی‌ها در ۲۰۲۲

–

از ابتدای سال میلادی جدید مردم سوئیس می توانند با مراجعه به اداره ثبت احوال؛ نشانگر جنسیت خود را در مدارک شناسایی به طور قانونی تغییر دهند. سوئیس با این کار در خط مقدم جنبش ابراز شخصی جنسیت در اروپا قرار گرفت. سوئیس در این جنبش به ایرلند، بلژیک، پرتغال و نروژ به عنوان یکی از معدود کشورهای قاره اروپا می‌پیوندد. کشورهایی که به افراد اجازه می‌دهند بدون دریافت هورمون، تشخیص پزشکی، ارزیابی‌های بیشتر یا اقدامات طولانی اداری، نشانگر جنسیت خود را در مدارک شناسایی به طور قانونی تغییر دهند. بر اساس قوانین جدید که در قانون مدنی سوئیس نوشته شده است، هر فرد ۱۶ ساله یا بالاتر که تحت حضانت قانونی نباشد، می‌تواند نشانگر جنسیت و نام قانونی خود را با اظهار خود در اداره ثبت احوال تغییر دهد. افراد زیر ۱۶ سال و افراد تحت حمایت بزرگسالان به رضایت قیم نیاز خواهند داشت.

 برخی از کانتون‌ها – ساکنین مناطق نیمه خودمختار در سوئیس – همچنان برای تطبیق جنسیت قانونی نیاز دارند هورمون دریافت کرده و یا تحت جراحی‌های تطبیق جنسیت قرار بگیرند. اما برای تغییر نام، کافیست مدرکی ارائه دهند که نشان می‌دهد نام جدید خود را چندین سال به طور غیر رسمی استفاده کرده‌‌اند. سوئیس که مدت‌ها به‌عنوان کشوری محافظه‌کار شناخته می‌شد، در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به عنوان یکی از آخرین کشورهای قاره اروپا به ازدواج مدنی و حق فرزندخواندگی برای زوج‌های همجنس رأی داد. با قوانین جدید تغییر نشانگر جنسیت، سوئیس به ده‌ها کشور در سراسر جهان می‌پیوندد که «جنسیت» فرد را از آنچه با روش‌های پزشکی مشخص می‌شود؛ جدا می‌دانند. 

دیگر کشورهای اروپایی از جمله دانمارک، یونان و فرانسه الزامات روند پزشکی از جمله جراحی‌های تطبیق جنسیت، عقیم‌سازی اجباری یا ارزیابی روانپزشکی را از روند تغییر نشانگر جنسیت در مدارک شناسایی حذف کرده‌اند. اما همچنان قوانین و شرایط دیگری بر سر راه این اقدام وجود دارد. اسپانیا در ماه ژوئن ۲۰۲۱ پیش‌نویس لایحه‌ای را تصویب کرد که به افراد بالای ۱۴ سال اجازه می دهد تطبیق جنسیت خود را به طور قانونی بدون تشخیص پزشکی یا دریافت هورمون انجام دهند. آلمان در سال ۲۰۱۸ اولین دولت اروپایی بود که گزینه جنسیت سوم را معرفی کرد اما در ژوئن ۲۰۲۱ دو لایحه با هدف « ابراز شخصی جنسیت» را لغو کرد. نماینده ترنس جدید مجلس آلمان امیدوار است بتواند تغییری در این زمینه ایجاد کند.

 


There are no comments

Add yours