اپریل اشلی درگذشت

۴۴۰px-April_Ashley

 آپریل اشلی مجری تلویزیون، مدل، بازیگر و فعال حقوق ترنس‌ها یکی از اولین بریتانیایی‌هایی بود که تحت جراحی تطبیق جنسیت قرار گرفت. او به دلیل فعالیت‌های بیشمارش در زمینه حقوق افراد ترنس در سال ۲۰۱۲ موفق به دریافت نشان امپراتوری بریتانیا شد. اشلی که در سال ۱۹۳۵ میلادی در یک خانواده کارگری در لیورپول به دنیا آمد، در نوجوانی به نیروی دریایی پیوست. او دوران سختی را پشت سر گذاشت و پس از اقدام‌های مکرر به خودکشی و مدتی بستری شدن در بخش روان‌درمانی، در سال ۱۹۵۵ به لندن و سپس به پاریس نقل مکان کرد. او در پاریس، در یک کلوپ شبانه به عنوان یک هنرمند درگ‌ شروع به کار کرد. او درآمدش از این کار را برای پرداخت هزینه جراحی تطبیق جنسیت پس‌انداز می‌کرد. اشلی در سال ۱۹۶۰ میلادی، موفق شد در مراکش جراحی‌اش را انجام دهد. او به انگلستان برگشت و مدارک شناسایی مطابق با هویت جنسیتی‌اش را دریافت کرد. بعد از آن در حرفه مدلینگ شروع به کار و پیشرفت کرد. اشلی مدل مجله ووگ شد و در فیلم‌هایی از جمله «جاده منتهی به هنگ کنگ» با باب هوپ، بینگ کرازبی و جوآن کالینز ظاهر شد.

موفقیت‌های او در سال ۱۹۶۱، زمانی که توسط خبرگزاری ساندی پیپل Sunday People بدون خواسته خود آشکار شد،‌ با بن‌بست روبرو شد. دو سال بعد در سال ۱۹۶۳ با اشراف زاده‌ای در جبل الطارق ازدواج کرد. ازدواج این دو پس از ۷ سال به دلیل رای تاریخی دادگاه مبنی بر «غیر ممکن بودن تغییر جنسیت از لحاظ قانون» به پایان رسید. اشلی برای فرار از تعصب‌ها و تبعیض‌ها در خانه به آمریکا پناه برد. او در سال ۲۰۰۵، زمانی که از نظر قانون بریتانیا هم به عنوان یک زن به رسمیت شناخته می‌شد به بریتانیا بازگشت.

جامعه رنگین‌کمانی به درگذشت او واکنش نشان داده و به او ادای احترام کردند. بوی جرج، خواننده در حساب توییتر خود نوشت: “روحت شاد آوریل اشلی! ای ابر انسان و روحانی اعظم ترنس‌ها!» پیتر تاچل، مبارز حقوق رنگین‌کمانی‌ها، او را «پیشگام بزرگ ترنس‌ها برای دهه‌ها» و «قهرمان» نامید. او گفت:  «افتخار می‌‌کنم زمانی که همه او را بخاطر ترنس بودن طرد کردند،‌ من در کنار او ایستادم» جیک گراف، فعال و بازیگر ترنس نوشت: «یک پیشگام واقعی جامعه ترنس ما را ترک کرده است. آوریل اشلی عضو والای امپراتوری بریتانیا، علیرغم اینکه در طول زندگی خود برای جایگاهش در جامعه سخت جنگید، تعریف لطف و فروتنی بود. یک ملکه واقعی. رفت، اما هرگز فراموش نشد.»

 


There are no comments

Add yours