طالبان برای ۴۱ نفر به «جرم لواط» حکم سنگسار و اعدام صادر کرد

عبدالملک+حقانی

معاون دادگاه عالی طالبان اعلام کرده که دادگاه‌های این گروه در سراسر افغانستان حکم سنگسار کردن ۳۷ نفر و حکم «کشتن زیر دیوار» را برای ۴نفر دیگر را صادر کرده‌اند.

عبدالمالک حقانی در ویدیویی گفت مجازات کشتن زیر دیوار برای چهار نفر به دلیل انجام «فعل بد» صادر شده است. منظور طالبان از فعل بد، همجنسگرایی و رابطه با همجنس است.

سال ۲۰۲۱، گل‌رحیم، یکی از قضات طالبان در گفت‌وگو با خبرگزاری BILD آلمان در رابطه با مجازات برای رابطه‌ با هم‌جنس گفته بود: «برای هم‌جنس‌گرایان دو مجازات وجود دارد: یا سنگسار، یا باید پشت دیواری بایستند که بر سرشان سقوط کند. دیوار باید ۲.۵ تا ۳ متر ارتفاع داشته باشد».

طالبان در بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ افراد بسیاری را به دلیل داشتن رابطه با همجنس مجازات کرده‌اند.

طبق گزارش رویترز، در فبروری سال ۱۹۹۸ به‌دستور ملا عمر، سه‌نفر در شهر قندهار به‌جرم رابطه با هم‌جنس، به‌مدت ۳۰ دقیقه زنده زیر خاک دفن شدند. خبرگزاری AIP می‌گوید این دستور را شخص رهبر طالبان داده بود و گفته بود که اگر پس از ۳۰ دقیقه زنده ماندند، آن‌ها در امان می‌مانند و بخشیده می‌شوند. پس از ۳۰ دقیقه وقتی خاک را کنار زدند، هر سه نفر زنده مانده بودند و گویا به بیمارستان منتقل شدند.

در مارچ سال ۱۹۹۸، طالبان دو نفر به‌نام‌های بسم‌الله (۲۲ ساله) و عبدال‌سامی (۱۸ ساله) را به‌جرم رابطه با هم‌جنس، زیر نام «لواط» در شهر هرات اعدام کردند. خبر اعدام آن‌ها توسط رادیو شریعت طالبان اعلام شد.

درحالی که بسیاری از کشورها در مسیر جرم‌زدایی از روابط هم‌جنس‌خواهانه در صدد تصویب قوانین حمایتی برای دگرباشان‌اند، افغانستان در یک‌سال گذشته عقب‌گرد بی‌پیشینه‌ای در مسئله‌ی حقوق زنان، دگرباشان و به‌طور کلی‌ حقوق بشر داشته است.

سال گذشته نیز، سلیمان، مرد هم‌جنس‌گرای ۱۹ ساله توسط طالبان ۸۰ ضربه شلاق خورده است. او در مصاحبه با «رادیو رنگین‌کمان» در سال گذشته در روایت این تجربه گفته بود: وقتی گوشی موبایل‌اش در یکی از ایست‌های بازرسی طالبان چک شد، آنان به محتوای گوشی او که عکس‌هایی از رابطه‌ی هم‌جنس بود دسترسی یافتند و دستگیرش کردند. طالبان ۸۰ ضربه‌ی شلاق به پشت او زدند و ۸۰ دیگر به‌خاطر خالکوبی. سلیمان در ادامه گفت: «چون در دست راست من خالکوبی بود، ۸۰ ضربه‌ی شلاق دیگر به کف پایم زدند».