فرستادن الیاس به ایران جرم است

Tur Elyas

کنشگران مدافع حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو در ترکیه; مدافعان حقوق بشر خواستار متوقف شدن روند دیپورت یا اخراج الیاس ترابی اسکندری، پناهنده‌ ایرانی از ترکیه به ایران شدند. الیاس به دلیل حضور در رژه افتخار استانبول دستگیر و به مرکز بازگردانی شانلی‌اورفا فرستاده شده است. فعالان حقوق بشر اظهار داشتند: «الیاس پناهنده تحت حمایت بین‌المللی است و در صورت بازگردانده شدن به ایران در خطر اعدام است.» الیاس ترابی اسکندری و خانواده‌‌ی او به دلیل شکنجه‌های حکومت اسلامی ایران از سال ۲۰۱۳ به ترکیه پناه آورده‌اند. شایان ذکر است که درخواست پناهندگی الیاس و خانواده‌اش توسط سازمان ملل متحد پذیرفته شده است.

اشرف ابوزاده بریحی، کنشگر مدافع حقوق افراد ترنس، مادر الیاس و اندیشه ترابی اسکندری؛ خواهر الیاس در کنفرانس مطبوعاتی انجمن حقوق بشر شعبه استانبول حضور داشتند. این دو در این نشست خبری که روز ۲۹ ژوئن برابر با ۸ خرداد ماه برگزار شد درباره شرایط الیاس گفتند: «الیاس قبل از اعزام به مرکز بازگردانی شانلی‌اورفا با ما تماس گرفت. ۱۷ ساعت بدون آب و خوراک مانده بود. گفت با او بدرفتاری شده است. ما نه فقط برای الیاس، بلکه برای تمام افرادی که به مرکز بازگردانی فرستاده شده‌‌اند نگرانیم.»

چاییر تکین، از وکلای انجمن وکلای آزادی در این باره گفت: «الیاس به مرکز بازگردانی فرستاده نشد. او تقریباً ربوده شد و بدون اجازه ملاقات با وکلایش و با اطلاعات نادرست در آنجا نگهداری می‌شود. بر اساس کنوانسیون بین المللی و قوانین ملی امکان بازگرداندن الیاس با توجه به خطر شکنجه و اعدام در کشور مقصد رد می‌شود. اما دولت در تلاش برای برگرداندن الیاس است. تا این لحظه با اصرار وکلای دادگستری برگرداندن او متوقف شده است.»

بیلال ییلدیز،‌ یکی دیگر از وکلای انجمن وکلای آزادی با توجه به اینکه حق سکونت الیاس در استانبول نیز ثبت شده است، فرستادن او به مرکز بازگردانی شانلی‌اورفا را به خودی خود یک مشکل جدی خواند. این وکیل اضافه کرد: «مقامات با سلب امکان ملاقات با وکیل و برقرار کردن ارتباط با خانواده از الیاس؛ قانون اساسی ترکیه و قانون کنوانسیون‌های بین المللی مبنی بر منع شکنجه و دیگر رفتارها یا مجازاتهای بی‌رحمانه را نقض کرده‌‌اند. ما نگران امنیت الیاس هستیم. این تخلفات علیه پناهندگان و همه این تخلفات علیه جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو باید به سرعت پایان یابد.»

تونا بولوت، یکی از شرکت کنندگان در بیست و یکمین رژه افتخار استانبول گفت: «بسیاری از دوستان ما از مناطق مختلف مانند بشیکتاش، جهانگیر، بی اوغلو و شیشلی خودسرانه توسط نیروی پلیس بازداشت شدند. در میان آنها پنج نفر از دوستان پناهنده‌ی ما حضور داشتند. ما مدافعان حقوق جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو و افرادی که برای «بودن» مبارزه می‌کنیم به هیچ وجه دست از مبارزه برنخواهیم داشت و تا زمانی که این حق را به الیاس و دیگر دوستانمان برسانیم ادامه خواهیم داد.»

بخش خبری سازمان کائوس‌ گ‌ل‌ نوشت: « نیروی پلیس ترکیه روز برگزاری رژه افتخار در استانبول در حالی که به جمعیت حمله برد و قصد دستگیری شرکت کنندگان را داشت؛ زمانی که موفق به دستگیری آنها نشد به افرادی که کنار ایستاده بودند و تماشا می‌کردند حمله برد و با زور ۱۱۳ نفر را دستگیر کرد. در میان این ۱۱۳ نفر تعدادی هم شهروند ترکیه نبودند. بر اساس اطلاعات به اشتراک گذاشته شده توسط کمیته «هفته افتخارال‌جی‌بی‌تی‌کیوپلاس» در استانبول؛ پنج نفر از کشورهای ایران، لیبی، روسیه، پرتغال و استرالیا در بازداشت هستند. در میان این مهاجران که دسترسی به وکلای خود و حق درمان ندارند، یک نفر از ناحیه پا به شدت آسیب دیده.»