حمله به جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو لبنان، تلاشی برای برداشتن توجه‌ از مشکلات کشور

lebanon

فعالان مدافع حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی در لبنان معتقدند حملات به جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو، تلاشی برای برداشتن توجه‌ از مشکلات کشور است. گروه مسیحی افراط گرای لبنان پس از حمله به یک نمایش درگ در این کشور طی پیامی تهدید آمیز اعلام کردند: «ما بارها هشدار داده بودیم، این تازه شروع ماجراست» این گروه که معمولا اسلحه گرم با خود حمل می‌کنند، به دفعات مراکز تفریحی متعلق به جامعه رنگین‌کمانی را تهدید کرده‌اند و به پشتوانه‌ی افزایش دگرباش‌هراسی سیاستمداران، مراجعه کنندگان را به «ترویج همجنسگرایی» متهم کرده‌اند. در حالی که لبنان در مقایسه با دیگر کشورهای منطقه سابقه بهتری در زمینه شرایط مدنی جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو داشته، اکنون اعضای جامعه رنگین‌‌کمانی اظهار می‌کنند شاهد تغییر شرایط از «کم تحملی جامعه» به «سرزنش شدن برای مشکلات جامعه» هستند. برخی از چهره‌های محافظه‌کار لبنان به‌جای رفع بحران اقتصادی یا مطالبه عدالت در پی انفجار مرگبار در بندر بیروت، دگرباشان را هدف گرفته‌اند.

تارک زیدان، کنشگر آزادی‌خواه و مدیر اجرایی گروه هلم، گروه مدافع حقوق دگرباشان در لبنان در پاسخ به رفتارهای متعصبانه و تبعیض‌آمیز چهر‌ه‌های محافظه‌کار می‌گوید: «چه کسی بنیان خانواده لبنانی را نابود کرد – آیا ما بودیم؟ یا این سیاست‌های اقتصادی بود که باعث انحلال کامل خانواده لبنانی شد، اقتصادی که بخاطر آن بسیاری اکنون مجبور به ترک کشور برای کار در جای دیگر شده اند. او افزود: « این اقدامات به ویژه در آستانه سالگرد انفجار فاجعه‌بار سه سال پیش در بندر بیروت که منجر به کشته شدن بیش از ۲۲۰ نفر، زخمی شدن هزاران نفر و ویران شدن بخش‌هایی از پایتخت شد کاملا به قصد منحرف کردن حواس مردم است. این ساختن یک وحشت اخلاقی برای توجیه سرکوب و منحرف کردن توجه عمومی از سیاست‌های غیرمحبوب آنها است.» رهبر جنبش حزب‌الله، حسن نصرالله، از چندین سخنرانی اخیر برای انتقاد از جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو استفاده کرده و فرمان کشتن همجنس‌گرایان را صادر کرده.

پس از این اتفاق سازمان دیده‌بان حقوق بشر از افزایش تعداد تهدید‌های آنلاین خبر داد و به دنبال آن خواستار اقدام فوری از سمت نرم‌افزار دوستیابی گرایندر، نرم‌افزاری برای مردانی که با مردان رابطه دارند، برای محافظت از اطلاعات کاربران شد. در همین حال، محمد مرتضی، وزیر فرهنگ موقت لبنان، دستور به ممنوعیت اکران فیلم پرفروش تابستانی باربی بدلیل ترویج همجنسگرایی داد. او مدعی شد ین فیلم «مروج همجنس‌گرایی» و «در تضاد با ارزش‌ها و اخلاق مذهبی» است. بخش خبری که با هم شنیدیم نتیجه تحقیقات روث مایکلسون، روزنامه‌نگار تحقیقی ساکن خاورمیانه درباره شرایط رنگین‌کمانی‌ها در لبنان بود.