لبنان در صدد ممنوعیت نمایش «باربی» به دلیل «ترویج همجنسگرایی»

barbi ban

محمد مرتضی، وزیر فرهنگ لبنان خواستار ممنوعیت اکران فیلم باربی در سینماهای این کشور شد. به گفته او این فیلم «مروج همجنسگرایی» و «مغایر با ارزش‌های مذهبی» این کشور است. به گزارش خبرگزاری گاردین، محمد مرتضی توسط گروه‌های افراطی از جمله حزب‌الله حمایت می‌شود. سید حسن نصرالله، رهبر این گروه مسلح شیعه، اخیرا حملات لفظی خود را علیه جامعه دگرباشان در لبنان افزایش داده است. او در سخنرانی‌های خود با اشاره به متون اسلامی، خواستار مجازات اعدام برای آنها شده است.

محمد مرتضی همچنین از سازمان امنیت عمومی لبنان که زیر نظارت وزارت کشور است و مسئولیت تصمیمات مربوط به سانسور را به عهده دارد خواسته که اقدامات لازم را برای جلوگیری از اکران این فیلم انجام دهد. تا لحظه تهیه این گزارش پاسخی از سوی بسام مولوی، وزیر کشور دریافت نشده است. ایمن محنا، مدیر اجرایی بنیاد مدنی غیرانتفاعی «سمیر قصیر» گفت: «این بخشی از یک کمپین گسترده‌تر است که حزب‌الله، احزاب راستگرای افراطی مسیحی و دیگر رهبران ارشد مذهبی را علیه دگرباشان گرد هم می‌آورد.»

لبنان اولین کشور عربی بود که در آن در سال ۲۰۱۷ رژه افتخار برگزار شد و عموما به عنوان پناهگاهی برای جامعه دگرباش در خاورمیانه دیده می‌شد. اما با افزایش توجه مخالفان به این حمایت باعث ایجاد تنش برای جامعه دگرباش شده است. بسام مولوی، وزیر کشور لبنان سال گذشته «تمام رخداد‌های مروج روابط همجنسگرایانه» را که تعبیری از تجمعات دوستانه دگرباشان بوده ممنوع اعلام کرد.