گروه های مختلف LGBTQ انتخاب تاریخی اولین رئیس جمهور آشکار همجنس گرای اتحادیه اروپا در لاتویا را جشن گرفتند

latvia

مجلس قانونگزاران لاتویا، آقای ادگار رینکویکس وزیر امور خارجه پیشین لاتویا را به عنوان رئیس جمهور جدید این کشور برگزیدند. این اولین بار است که فردی که یک همجنس گرای شناخته شده است، به عنوان یکی از سران کشورهای اتحادیه اروپا برگزیده میشود.

انتخاب آقای ادگار رینکویکس ۴۹ ساله در حالی که ریگا، پایتخت لاتویا در حال آماده سازی برای برگزاری ماه “پراید” میباشد، نشاندهنده فاصله رو به افزایش جامعه لاتویا از زمانی که عضوی از اتحاد جماهیر شوروری بود میباشد. آقای ادگار رینکویکس که عضوی از سیاست مداران راست میانه رو است، بیشتر از یک دهه در سمت وزیر امور خارجه فعالیت کرده، او در سال ۲۰۱۴ از طریق توییتر با اعلام اینکه “از همجنس گرا بودن به خود میبالم” آشکار سازی کرده بود و اعلام کرده بود که برای برقراری ساختار قانونی ازدواج همجنس ها در این کشور مبارزه خواهد کرد، آرزویی که هنوز به تحقق نپیوسته.

آقای ادگار رینکویکس از ۸ ام جولای در سمت خود شروع به کار خواهد کرد. او معروف به مواضع سرخت خود در مقابل حمله روسیه به اوکراین است و چهارشنبه در مراسمی اعلام کرد که “برای خدمت به مردم لاتویا میکوشد”. رئیس جمهور اوکراین، آقای ولادیمیر زلنسکی در پیامی ضمن تبریک به آقای ادگار رینکویکس او را “دوست حقیقی مردم اوکراین” خطاب کرده.