صدور حکم اعدام برای دو زن رنگین‌کمانی در ایران

E73A411F-602E-4312-988F-22592EBA041B

مرکز اطلاع‌رسانی قوه قضائیه تأیید کرد که دادگاه انقلاب اسلامی در ارومیه، دو زن رنگین‌کمانی را به «افساد فی‌الارض» متهم و برای آنها حکم اعدام صادر کرده است.

در خبری که خبرگزاری میزان در این زمینه منتشر کرد، به نام زهرا صدیقی و الهام چوبدار اشاره شده، و از آنها به عنوان «اعضای باند قاچاق زنان و دختران جوان» یاد شده است. سازمان‌های حقوق بشری از جمله عفو بین‌الملل به شدت این اتهامات را رد کردند و دلیل صدور حکم اعدام برای این دو نفر را هویت جنسی و جنسیتشان عنوان کردند.

سازمان حقوق بشری هه‌نگاو در روزهای اخیر نوشته بود که زهرا صدیقی همدانی معروف به «ساره» و الهام چوبدار، دو “فعال حقوق همجنسگرایان”، روز یک‌شنبه ۲۶ دی توسط دادسرای عمومی ارومیه به «فساد فی‌الارض» از طریق «ترویج همجنسگرایی» و «ترویج مسیحیت» و «ارتباط» با رسانه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم شده بودند.

اکنون خبرگزاری میزان از آنچه «جوسازی‌های صورت گرفته» در مورد این پرونده خوانده، انتقاد کرده و می‌نویسد که «پیگیری‌های مرکز رسانه قوه قضائیه نشان می‌دهد دادگاه انقلاب اسلامی ارومیه افراد نام‌برده را به اتهام افساد فی الارض به اعدام محکوم کرده است».

این خبرگزاری، خبرهای منتشرشده در فضای مجازی در این مورد را نادرست و «جوسازی‌» دانسته و نوشته است که «اتهامات این افراد فریب و قاچاق زنان و دختران جوان به یکی از کشورهای منطقه با امید و آموزش، وعده اشتغال و سوء استفاده از آنها بوده که در مواردی، منجر به خودکشی چندین نفر از این دختران شده است.»

میزان برای این گفته‌های خود مستنداتی ارائه نکرده و این اتهامات در حالی گزارش می‌شود که منابع حقوق بشری تأکید کرده‌اند که این افراد زندانی در دوران بازداشت از حق دسترسی به وکیل محروم بوده‌اند و زهرا صدیقی همدانی علاوه بر آزار و اذیت کلامی و توهین به هویت و ظاهرش توسط مأموران امنیتی به اعدام و همچنین سلب حضانت دو فرزندش تهدید شده است.

خانم صدیقی ۳۱ ساله و اهل نقده در استان آذربایجان غربی و خانم چوبدار ۲۴ ساله و اهل ارومیه مرکز این استان است.

زهرا صدیقی همدانی پنجم آبان همان سال در حالی که قصد خروج از کشور را داشت، در نزدیکی مرز ایران و ترکیه توسط مأموران سپاه پاسداران بازداشت شد.

هنوز مشخص نیست چطور ساره که بیش از ده سال در کردستان عراق زندگی می‌کرده سر از ایران در آورده است و چرا برای ورود به ترکیه قصد داشته از مرز ایران با این کشور بگذرد.