لحظه‌ای که از یادها نمی‌رود: آشکارسازی تنیس باز زن اهل روسیه

۴۱۸۴

فعالان حقوق بشر و ورزشکاران اهل روسیه آشکارسازی برترین تنیسور زن این کشور، داریا کاساتکینا را لحظه‌ای به یادماندنی و نمادین در زمینه حقوق رنگین‌کمانی‌‌های روسیه توصیف کردند. نادیا کارپووا، اولین فوتبالیست زن تیم ملی روسیه که به عنوان یک رنگین‌کمانی آشکارسازی کرده گفت: «وقتی خبر آشکارسازی کاساتکینا را شنیدم از خوشحالی نمی‌توانستم خبر را باور کنم. مثل دیوانه ها در آپارتمانم بالا و پایین می پریدم.» داریا کاساتکینا در مصاحبه با یک بلاگر اظهار داشت کارپووا الهام بخش آشکارسازی او بوده.

تنها چند ساعت قبل از مصاحبه کاساتکینا شش نماینده دوما،‌ پارلمان روسیه لایحه جدیدی را ارائه کردند که صحبت عمومی در مورد روابط دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها را به هر شکلی و به نمایش گذاشتن هرگونه محتوای مربوط بخ رنگین‌کمانی‌ها در سینما را ممنوع اعلام می‌کند. این لایحه پس از آن ارائه شد که ویاچسلاو ولودین، رئیس پارلمان اوایل ماه جاری گفت؛ از آنجایی که روسیه از سازمان دیده‌بان حقوق بشر شورای اروپا خارج شده است، اکنون می‌تواند ترویج «ارزش‌های غیرسنتی» را ممنوع کند.

 ایگور کوچتکوف از «شبکه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی»، یکی از گروه‌های برجسته روسیه در حمایت از حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها، آشکارسازی کاساتکینا را با توجه به این شرایط «به‌یادماندنی» توصیف کرد.