کویت کاردار سفارت آمریکا را به دلیل انتشار توییت‌هایی در حمایت از رنگین‌کمانی‌ها احضار کرد

FULAuKQWAAEfLhY

وزارت امور خارجۀ کویت، کاردار سفارت آمریکا را در اعتراض به انتشار توییت‌هایی در حمایت از حقوق اقلیت‌های جنسی (ال‌جی‌بی‌تی/LGBT)، احضار کرد. تنش میان مقامات کویت و سفارت آمریکا همزمان با فرا رسیدن ماه ژوئن که به هدف حمایت از حقوق جامعۀ رنگین‌کمانی «ماه افتخار» نام گرفته، به  وجود آمده است.

وزارت خارجۀ کویت، روز جمعه ۳ ژوئن/۱۳ خرداد، با احضار کاردار سفارت آمریکا در این کشور، از اقدام این سفارتخانه مبنی بر حمایت از حقوق دگرباشان، انتقاد کرد و خواستار عدم تکرار انتشار توییت های مشابه در این زمینه شد.

سفارت آمریکا در کویت، روز گذشته با انتشار توییت‌هایی به زبان انگلیسی و عربی، به نقل از جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا نوشته بود:  «با همۀ انسان ها باید با احترام و کرامت رفتار کرد تا تمامی افراد فارغ از این که چه کسی هستند و یا چه کسی را دوست دارند، بتوانند بدون ترس زندگی کنند.»

سفارت آمریکا در کویت، همچنین در این توییت، بر لزوم حمایت از حقوق برابر برای دگرباشان در سراسر جهان تأکید کرد.

سفارت آمریکا در کویت، این پیام را به همراه تصویر پرچم رنگین کمانی که نماد جامعه دگرباشان است، به مناسبت آغاز ماه ژوئن که به هدف تأمل بر حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی و نیز حامیان آنها در سراسر جهان، «ماه افتخار» نام گرفته، منتشر کرده بود.

این در حالیست که وزارت امور خارجۀ کویت، در بیانیه ای ضمن مردود دانستن توییت های منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در حمایت از حقوق رنگین‌کمانی‌ها، بر لزوم احترام این سفارتخانه به قوانین و مقررات جاری در کویت تأکید کرد.

وزارت خارجۀ کویت همچنین از سفارت آمریکا در این کشور خواست تا متعهد شود که مفاد کنوانسیون‌ بین‌المللی ۱۹۶١ وین دربارۀ روابط دیپلماتیک که احترام به قوانین و مقررات کشور میزبان را الزامی دانسته، نقض نکند و دیگر چنین پیام هایی را در حساب کاربری خود در توییتر و شبکه های اجتماعی منتشر نکند.

در همین حال، شماری از نمایندگان پارلمان کویت، خشم شدید خود را از پیام تبریک سفارت آمریکا به مناسبت فرا رسیدن «ماه افتخار» در حساب کاربری خود در شبکه های اجتماعی توییتر و اینستاگرام، ابراز کردند.

همچنین برخی از مقامات کویت خواستار عذرخواهی سفارت آمریکا در این کشور شدند و تأکید کردند که این اقدام، از قوانین کشور میزبان که لزوم رعایت آن در توافقنامه های دیپلماتیک آمده، فراتر رفته است.

یکی از نمایندگان کویت در این زمینه گفت: «اقدام سفارت آمریکا غیرقابل قبول است». وی افزود: «سفارتخانه ها در کویت باید به نظم عمومی و مذهب رسمی کویت احترام بگذارند.

تنش میان مقامات کویت و سفارت آمریکا در حالی به وجود آمده است که رنگین‌کمانی‌ها در کویت به شدت سرکوب می‌شوند و رابطه با همجنس در این کشور غیرقانونی است.

 


There are no comments

Add yours