کنفرانس دگرباشان دولت بریتانیا تحریم و تعطیل شد

safetobeme

بیش از ۸۰ سازمان خیریه مدافع حقوق رنگین‌‌کمانی‌ها و فعال در زمینه اچ‌آی‌وی از جمله سازمان «استون‌وال» و «صندوق تررنس هگینز» اولین کنفرانس جهانی بریتانیا را در زمینه مسائل مربوط به اقلیت‌‌های جنسی و جنسیتی تحریم کردند. این اقدام در اعتراض به تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر بریتانیا مبنی بر حذف افراد ترنس از لایحه ممنوعیت تراپی‌های مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی صورت گرفته است. تحریم گسترده کنفرانس توسط سازمان‌های متعدد حقوق بشری به لغو آن انجامید. 

سازمان «استون وال» روز دوشنبه ۴ اوریل برابر با ۱۵ فروردین ماه طی بیانیه‌ای اعلام کرد به دلیل شکستن پیمان محافظت از افراد ترنس در برابر آسیب‌های ناشی از تراپی‌های مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی؛ در کنفرانس «SAFE TO BE ME» شرکت نخواهد کرد. این سازمان اضافه کرد تنها در صورتی در این رخداد شرکت خواهد کرد که نخست وزیر به وعده خود مبنی بر جرم‌انگاری این تراپی‌ها عمل کند. در ادامه این بیانیه آمده است: «افراد ترنس کمتر از همان‌سو‌جنسیتی‌های همجنسگرا و دوجنسگرا لایق مراقبت و حمایت نیستند. اگر دولت بریتانیا نمی‌تواند از حقوق اساسی بشری اقلیت‌های جنسی و جنسیتی حمایت کند و به آن احترام بگذارد، نباید کنفرانس حقوق ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌ پلاس در صحنه جهانی برگزار کند.» این بیانیه توسط بیش از ۸۰ سازمان خیریه و مدافع حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در سراسر بریتانیا امضا شده است. بیست و سه موسسه و سازمان خیریه فعال در زمینه اچ‌آی‌وی از جمله « صندوق تررنس هیگینز» تایید کرده‌اند در این کنفرانس شرکت نخواهند کرد. صندوق «تررنس هیگینز» این اقدام دولت را محکوم کرده و اضافه کرده: «حقوق ترنس‌ها حقوق بشر است. پیشرفت بدون یا به قیمت حذف ترنس‌ها پیشرفت نیست. ما در کنار هم هستیم و اجازه نخواهیم داد بین ما تفرقه بیافتد.»

دولت هم در پاسخ در بیانیه‌ای از اقدام خود دفاع کرد و اصرار داشت که در حال انجام اقداماتی برای غیرقانونی کردن تراپی‌های مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی برای ترنس‌هاست و این تاخیر تنها به دلیل نگرانی در مورد “عواقب ناخواسته” به ویژه برای نوجوانان ترنس زیر ۱۸سال است. برخی از نمایندگان حزب محافظه‌کار بریتانیا از این اقدام دولت ابراز ناراحتی کرده‌اند. آلیسیا کرنز، نماینده مجلس اظهار داشته: « استفاده از صفت «اشتباه»، دست کم گرفتن این اقدام است.سوالی که باید از حامیان این لایحه پرسید این است که «چه چیزی باعث می شود افراد ترنس مستحق آزار و اذیت باشند؟»

برای شنیدن خبرهای بیشتر از جامعه رنگین‌کمانی به برنامه خبری ما گوش کنید.