قتل فعال برابری‌خواه و روزنامه نگار رنگین‌کمانی آذربایجان

hafezli

آواز حافضلی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق دگرباشان ۲۴ ساله هفته گذشته در نزدیکی باکو، پایتخت آذربایجان با ضربات چاقو کشته شد. بر اساس بیانیه مشترک وزارت امور داخلی و دادستان کل آذربایجان امرالله گلالیف، پسر عموی آواز به اتهام قتل او دستگیر شده است. در این بیانیه آمده: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که گلالیف هنگام ارتکاب جنایت الکل مصرف کرده بوده و اعتراف کرده که پسر عموی خود را در نتیجه اختلاف بین این دو کشته است.» نه گلالیف و نه وکیل او هنوز اظهار نظری درباره این موضوع نکرده‌اند.

دیگر منابع رنگین‌کمانی در آذربایجان این روایت را رد کرده و معتقدند قتل آواز یک قتل ناموسی بوده. رسانه‌ خبری «جم» تاکید کرده که رسانه‌های آذربایجان «جنایت‌های ناموسی» را پوشش می‌دهند اما به شکلی که صدای افرادی هستند که حامی این افکار ناموسی و جنایت‌ها هستند. بر اساس گزارش سازمان ایلگای اروپا، سازمان غیر دولتی مدافع حقوق و آزادی‌ رنگین‌‌کمانی آذربایجان در میان ۴۹ کشور رنگین‌کمانی در فهرست این سازمان در آخرین رتبه قرار دارد. 

آواز سال گذشته به دنبال تهدید جامعه کوییر آذربایجان توسط یک وبلاگ‌نویس و توجه نکردن دولت به این تهدید‌ها، خود را به حصار بیرون دادستانی کل زنجیر کرد. این وبلاگ‌نویس بعد از این اتفاق آواز را هم تهدید کرد و به دنبال تهدید او به گفته خود آواز خانواده‌اش او را طرد کردند. او بعد از هدف قرار گرفتن توسط این وبلاگ نویس، اقدام به خودکشی کرد.

دولت آذربایجان در سال‌های اخیر سرکوب‌ها علیه جامعهال‌جی‌بی‌تی‌کیو پلاس را تشدید کرده است. در سال ۲۰۱۷، حداقل ۸۳ نفر توسط پلیس به دلیل رنگین‌کمانی‌ بودن دستگیر شدند. بازداشت‌شدگان از شکنجه و اخاذی خبر دادند. در همان سال، حداقل چهار شهروند رنگین‌‌کمانی آذربایجان در اثر خودکشی جان خود را از دست دادند. مجله «ماینوریتی» در ماه مارس ۲۰۲۱، در ماه افتخار خبر از حمله‌های بیشتری علیه جامعه رنگین‌کمانی داد. راه نجات از طریق حمایت پلیس و دولت برای جامعه رنگین‌کمانی بسیار باریک است. همانطور که ماه نوامبر سال ۲۰۲۱ زن ترنسی که به همراه شریک زندگی‌اش مورد حمله فیزیکی قرار گرفته بودند شکایت خود را به پلیس نبردند. گلنارا مهدیوا، فعال مدنی در صفحه فیسبوک خود نوشت: «دگرباشان جنسی و جنسیتی برای قوانین آذربایجان هیچ اهمیتی ندارند. آنها انسان به حساب نمی آین. نه دادستانی، نه سازمان امنیت کشور و نه هیچ ارگان دیگری نمی‌خواهد برای جلوگیری از کشتار این جامعه کاری کند. دولت آذربایجان مستقیماً در مشروعیت بخشیدن به کشتار این جامعه مقصر است.»

 


There are no comments

Add yours