تلویزیون ایران مسابقات فوتبال لیگ برتر انگلستان را سانسور کرد

rainbow_armbands

“فوتبال قدرت این را دارد که ما را با هم متحد کند” با این شعار لیگ برتر فوتبال انگلیس – پرتماشاگرترین و پربیننده ترین لیگ فوتبال دنیا – هفته گذشته ۳۰ نوامبر تا ۵ دسامبر (۹ تا ۱۵ آذرماه) را در اتحاد با جامعه دگرباشان جنسی جشن گرفت.

در طول این هفت روز لوازم و سخت افزاری که در مسابقه های لیگ برتر استفاده می شود علاوه بر رنگ بنفش همیشگی ۶ رنگ دیگر رنگین کمان که نشان دگرباشان است را به خود گرفتند.

البته در تقویم مسابقه ها هم این یک هفته معمولی نبود علاوه بر بازیهای سنتی روز های شنبه و یکشنبه در روزهای سه شنبه و چهارشنبه وسط هفته هم مسابقه ها ادامه داشت به این ترتیب هر ۲۰ تیم حاضر در لیگ یک مسابقه خانگی داشتند. در نتیجه تمامی استادیوم های میزبان با این آرایش جدید رنگ آمیزی شدند و همه هوادارانی که بلیت های فصلی در اختیار دارند فرصت این را داشتند تا استادیوم خانگی را با شمایل متفاوتی ببینند.

پیام روشن بود: در استادیوم های لیگ برتر به روی هر کسی با هر گرایش جنسی بدون هیچ تبعضی باز است.

از نظر فوتبالی هم هفته ای فوق العاده بود. سه داربی تماشایی حساس روز یکشنبه برگزار شدند. فولام یک ایستگاه مترو بالاتر از رودخانه تیمز به چلسی دو – هیچ باخت. آرسنال در داربی حساس شمال لندن ۴-۲ تاتنهام را برد. لیورپول با یکی از عجیب ترین گل های تاریخ فوتبال همسایه آن طرف رودخانه مرسی یعنی اورتون را یک بر صفر شکست داد و یورگن کلوپ سرمربی آلمانی این تیم از خود بیخود شد. در آخرین بازی هفته رنگین کمان هم دو قدرت همیشگی فوتبال انگلیس منچستریونایتد و آرسنال در رقابتی دیوانه وار و بیادماندنی ۲-۲ مساوی کردند. جالب اینکه هفته پانزدهم لیگ برتر بعد از ۸ سال اولین باری بود که هر ۲۰ تیم حاضر در مسابقه ها گل زدند. و البته علاقمندان فوتبال همچنان مجذوب نمایش خیره کننده صدرنشین لیگ منچسترسیتی بودند که این روزها زیر نظر پپ گواردیولا سرمربی اسپانیایی خود استثنایی بازی می کنند.

اما سهم طرفداران فوتبالی که در ایران به شبکه های اینترنتی دسترسی ندارند هیچ بود. بعد از ماجراهای سال گذشته این بار تلویزیون ملی ایران تصمیم گرفت تا هیچکدام از مسابقه های لیگ برتر را نشان ندهد و مجبور به توضیح دادن درباره این رنگ آمیزی جدید هم نشود. از دید مسئولین تلویزیون ایران این اقدام ترویج “فرهنگ همجنسگرایی” است. درحالیکه فدراسیون جهانی فوتبال فیفا در اساسنامه خود فدراسیون های عضو را از هرگونه مقررات تبعیض آمیز منع می کند. مساله ای که همچنان در موارد مشابه دیگر مثل حضور زنان در استادیوم های فوتبال و مسابقه ندادن با اعضا دیگر فیفا از جمله اسراییل هم می تواند نقض این بند اساسنامه فیفا تعبیر شود و اقدامات تنبیهی برای فوتبال ایران همراه داشته باشد.

عکس‌هایی از مسابقه‌های هفته گذشته لیگ برتر که به نشانه همبستگی با دگرباشان جنسی با رنگ‌های رنگین کمان نورپردازی، تزیین یا رنگ آمیزی شدند .

منبع: بی بی سی فارسی


There are no comments

Add yours