پیکان آرت، نماد رنج و شکوفایی جامعه رنگین‌کمانی

.jpg

پروژه “پیکان آرت کار” که چندی پیش از جشنواره “آسیای امروز” در پاریس حذف شد حالا بستر روایت رنج جامعه رنگین‌کمانی شده است. “پیکان آرت کار” یک موسسه غیرانتفاعی است که خودروی پیکان ویژه‌ای را در اختیار هنرمندان ایرانی قرار می‌دهد تا با ارائه یک اثر هنری به ارتقای حقوق بشر در ایران کمک کنند. علیرضا شجاعیان، نقاش ۳۳ ساله ایرانی، اولین هنرمندی است که پا به این پروژه می‌گذارد. او می‌گوید: «از آنجایی که تمام دوران کاری‌ام را به بازگو کردن نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران  اختصاص داده‌ام و سعی کرده‌ام تصویر متفاوتی از آنچه جامعه از بدن منتسب به مردانه دارد را از طریق کارهایم روایت کنم، برای اجرای اولین پروژه دعوت به کار شدم .»

ایده این پروژه متعلق به بنیانگذاران “پیکان آرت کار”، مارک والاس و دکتر هیوا فیضی است که بر روی وب‌سایت این مجموعه خود را اینگونه معرفی کرده‌اند:« تیم ما در خدمت هنرمندان ایرانی تاثیرگذاری است که هنر خود را برای حقوق بشر و کرامت انسانی به کار می‌گیرند.» این اثر به گفته خالقش روایت رنجی است که بر کوئیرها در ایران روا می‌شود. این نقاش کوئیر ایرانی می‌گوید بار دیگر احساس می‌کند به حاشیه رانده شده است. علیرضا شجاعیان در توضیح تصاویر می‌گوید: «یک جاهایی من این تصاویر را به صورت دست نخورده از نقاشی قوللر آغاسی وام گرفته‌ام، مثلا صحنه مرگ سهراب که در سمت راست پیکان هست و تنها چیزی که به آن اضافه شده یک طناب دار هست برای تاکید بر اینکه در ایران برای رابطه بین دو همجنس مرد مجازات اعدام وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «در سمت دیگر بدن شبان ترسیم شده که کشته شدن علیرضا فاضلی‌منفرد جوان همجنسگرای اهوازی را روایت می‌کند که به دلیل فاش شدن هویت جنسی‌اش به دست مردان خانواده سر بریده شد».

علیرضا شجاعیان، هنرمند کوییر

“پیکان آرت کار” با استناد به ایمیل‌هایی که بین آنها و مسئولان نمایشگاه رد و بدل شده اعلام کرده مسئولان نمایشگاه دلایل ضد و نقیضی برای ملغی کردن حضور آنها در این نمایشگاه عنوان کرده‌اند. شجاعیان می‌گوید ابتدا آنها در ایمیلی بر فشار گالری‌داران ایرانی مدعو در نمایشگاه اشاره کردند و گفتند گالری‌داران ایرانی، پروژه “پیکان آرت کار” را سیاسی ارزیابی کرده‌اند و هشدار داده‌اند در صورت حضور “پیکان آرت کار” در این نمایشگاه برای گالری‌دارها در صورت برگشت به ایران “خطر فیزیکی” وجود دارد. پس از اینکه شجاعیان این پاسخ را در پستی اینستاگرامی بازنشر می‌دهد، برخی گالری‌هایی که اسامی آنها در سایت “آسیا امروز” موجود است بر روی فضای مجازی بیانیه‌هایی صادر کردند مبنی بر اینکه “هیچ نقشی در تصمیم نمایشگاه” نداشته‌اند.


There are no comments

Add yours