ورود پناهندگان ال‌جی‌بی‌تی افغان به بریتانیا؛ ‘احساس آزادی می‌کنم’

taliban

یک مرد همجنسگرای افغان بعد از ورود به بریتانیا با ۲۸ نفر دیگر از اعضای جامعه “ال‌جی‌بی‌تی” گفته است که “برای اولین بار در زندگی احساس می کنم انسان هستم.”

این مرد، که بی‌بی‌سی به دلایل امنیتی نام او را فاش نمی کند، از بیم جانش تحت حکومت طالبان از افغانستان گریخت.

این گروه تندرو اسلامگرا در ماه اوت به قدرت بازگشت که بعد از خروج نیروهای آمریکایی بعد از ۲۰ سال از این کشور بود.

سخنگوی طالبان روز جمعه به خبرگزاری رویترز گفت که این گروه حقوق همجنسگرایان را مراعات نخواهد کرد.

این مرد به بی‌بی‌سی گفت: “بعد از سقوط کابل همه چیز از هم پاشید. خیلی افسرده بودم. برای مردن روزشماری می کردم.”

“حتی در خانه و تخت خودم غریبه بودم. در شهر خودم کابل هم احساس بیگانگی می کردم.”

بازگشت طالبان به مهاجرت انبوه افغان هایی دامن زد که نگران بودند اگر بمانند جان‌شان در خطر خواهد بود. این شامل کسانی می شد که همکاری نزدیکی با آمریکا و متحدان آن داشتند و همچنین شماری از زنان شاخص افغانستان.

در این میان اعضای جامعه “ال‌جی‌بی‌تی” (اقلیتهای جنسی و جنسیتی) هم که از آینده خود مطمئن نیستند سعی دارند کشور را ترک کنند. آخرین باری که طالبان از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ در قدرت بود گزارش هایی از سنگسار مردان همجنسگرا منتشر می شد.

این به آن معنی نیست که جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در این ۲۰ سال آزادانه زندگی کرده اند – مردی که بی بی سی با او مصاحبه کرد مثل بسیاری دیگر زن و فرزند دارد.

او گفت: “ال‌جی‌بی‌تی یک جامعه مخفی زیرزمینی بود، اما همدیگر را می شناختیم و شبکه داشتیم، و اگر یکی از ما دستگیر می شد، می توانستند باقی ما را پیدا کنند.”

“کابل شهر بزرگی نیست، و آن طور که طالبان حکومت می کند، پیدا کردن آدم های ال‌جی‌بی‌تی که معروف هستند سخت نبود. ما شنیدیم که چند نفر دستگیر شدند.”

فرار این مرد فقط با کمک سازمان های ال‌جی‌بی‌تی بین المللی ممکن شد. اولین تلاش او برای ترک کشور با پروازهایی که کابل را ترک می کرد – بعد از عبور سد مردان “ترسناک” طالبان – ناکام ماند.

او نهایتا خود را به یک کشور ثالث رساند و بعد از انتظاری دو ماهه برای ویزا وارد بریتانیا شد.

مقام ها توضیح دادند که وزیر خارجه بریتانیا و سازمان های “استُن وال” و “رِین‌بُ رِیل‌رُد” از بریتانیا و کانادا در کمک به این ۲۹ نفر نقش داشتند.

انتظار می رود شمار بیشتری از اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی افغانستان در ماه های آینده این کشور را ترک کنند.

ورود آنها درحالی اتفاق می افتد که یک سخنگوی وزیر دارایی افغانستان گفت حقوق بشر در چارچوب شریعت اسلامی رعایت خواهد شد، اما حقوق همجنسگرایان نه. احمد ولی حقمل گفت: “ال‌جی‌بی‌تی… این بر ضد قانون شریعت است.”

برای پناهجویان این نقطه شروع یک زندگی تازه است.

این مرد می گوید: “بریتانیا حالا خانه تازه من است. اینجا همه چیز برایم تازگی دارد. یک سبک زندگی تازه، زبان و فرهنگ تازه. کمی در مورد آینده مضطرب هستم، و سعی می کنم ببینم زندگی تازه ام را باید از کجا شروع کنم، اما احساس امنیت و آزادی خیلی خوب است!”


There are no comments

Add yours