مصادره پرچم دگرباشان طرفدار تیم دانمارک در استادیوم فوتبال آذربایجان

denmark

روز شنبه ۳ ژوئیه حین بازی نیمه نهایی یورو ۲۰۲۰ یک پرچم رنگین‌کمانی در استادیوم المپیک باکو در آذربایجان، که توسط یکی از طرفداران دانمارک افراشته شده بود، مصادره شد. گروهی از عکاسان و خبرنگاران در حین بازی توجهشان به دو مامور استادیوم جلب شده که پرچم رنگین‌کمانی گروهی از طرفداران را مصادره می‌کنند. نماینده اتحادیه فوتبال اروپا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری The Athletic تاکید کرده که این اقدام جزو قوانین و دستورات این اتحادیه نبوده و این اتفاق در حال بررسی است. وی افزود: «ما در حال تحقیق در مورد آنچه اتفاق افتاده است هستیم و البته با نماینده یوفا، افسر امنیت یوفا و مقامات محلی برای روشن شدن این موضوع تماس خواهیم گرفت.

او در ادامه صحبت‌هایش اشاره کرده که پرچم رنگین‌کمانی نمادی است که ارزشهای اصلی یوفا را نشان می دهد، و مروج باورهای یوفا هم هست؛ جامعه‌ای عادلانه تر و برابری طلب، و پذیرای همه و یوفا اطمینان داده است که پرچم به طرفداران بازگردانده خواهد شد. تنها نکته جالب اینجاست که این نماینده هیچ جا از کلمه ال‌جی‌بی‌تی استفاده نکرده است. 

بعد از مخالفت یوفا با رنگین‌کمانی شدن استادیوم مونیخ به درخواست شهردار این شهر،‌ یوفا با اعتراض و مخالفت‌های بسیاری مواجه شده است. مقامات شهری مونیخ امیدوار بودند که رنگین‌کمانی شدن استادیوم حین بازی آلمان و مجارستان پیام مشخصی برای قانونگذاران مجارستان باشد. سازمان یوفا بعد از مخالفت با شهردار مونیخ هرگونه استفاده از تزئینات رنگین‌کمانی دراستادیوم‌ها، به استثناء  استادیوم المپیک آذربایجان و روسیه آزاد اعلام کرد. اما همچنان مسئولین «ممنوع کردن افراشتن پرچم رنگین‌کمانی» در آذربایجان و روسیه را انکار و این اقدام را تنها اقدامی برای همخوانی با قوانین محلی معرفی کردند.