حمایت شهروندان تفلیس از دگرباشان گرجستان

tblisi pride

برگزار کنندگان رژه افتخار تفلیس به دنبال حمله خشونت‌آمیز گروه راست‌گرای افراطی مجبور به لغو رژه افتخار در گرجستان شدند اما هزاران نفر از شهروندان تفلیس با برگزاری تجمعی گسترده حمایت خود را از جامعه دگرباشان گرجستان اعلام کردند. 

روز دوشنبه ۵ ژوئیه گروه راست‌گرای مذهبی افراطی به شکل وحشیانه‌ای به ساختمان پراید تفلیس، سازمان برگزار کننده رژه افتخار تفلیس حمله کردند. حمله این گروه افراطی توسط بیش از ۱۵ کشور و گروه‌های برجسته مدافع حقوق بشر محکوم شدند. اما مقامات دولت گرجستان همچنان بعد از این اتفاق مقصر این اتفاق را دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها معرفی می‌کنند و گفتند بخش بزرگی از جامعه گرجستان برای پذیرش رنگین‌کمانی‌ها آماده نیستند. اما هزاران نفر از اهالی شهر تفلیس، طی اقدامی بی‌نظیر بیرون ساختمان مجلس به نشانه حمایت از رنگین‌کمانی‌ها جمع شدند. پیام آنها واضح و آشکار بود: «جایی برای نفرت در این کشور وجود ندارد.» شاید رژه افتخار لغو شده باشد؛ اما حضور مردم تفلیس در خیابان‌ها و اقدامشان در حمایت از جامعه اقلیت‌های جنسی و جنسیتی به نوعی جای خالی آن را پر کرد. 

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی سالهاست که در گرجستان با شرم اجتماعی و تبعیض‌ها زندگی می‌کنند و تسلط جامعه مسیحیان ارتدوکس بر اذهان عمومی این شرایط را بدتر هم کرده. تا جایی که حتی ماه گذشته مقامات مذهبی کلیسا‌های کاتولیک اقدامات Tbilisi Pride، سازمان برگزار کننده رژه افتخار را به «گناه کبیره» تشبیه کردند. با وجود اینکه قانونگذاران قدم‌هایی در راستای تصویب قوانین حافظت کننده از دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها برداشته؛ کوییر‌های گرجستان همچنان در معرض آزار و اذیت‌ و خشونت قرار می‌گیرند.