از ماه افتخار چه می‌دانیم؟

Post

ماه افتخار یا همان Pride Month به جنبش اعتراضی حقوق دگرباشان در ژوئن سال ۱۹۶۹ باز می‌گردد. در خرداد داغ ۱۳۴۸ بود که یک خبر به ویژه در مغرب زمین بسیار سروصدا کرد.  حمله پلیس نیویورک به «استون‌وال این» یکی از پاتوق‌های رنگین‌کمانی‌ها در محله «گرینویچ ویلج» منهتن.

 

جنبش اعتراضی حقوق دگرباشان در واقع به دنبال سرکوب و حمله این پاتوق راه‌‌اندازی شد. حالا بعد از گذشت بیش از ۵۰ سال، هر سال میلیون‌ها نفر از رنگین‌کمانی‌ها و حامیان‌ آنها ماه افتخار را با رژه، ورکشاپ، جشنواره، پیک‌نیک و رویداد‌های مختلف جشن می‌گیرند. 

فرانک عمیدی  خبرنگار حوزه زنان و برابری جنسیتی سرویس جهانی بی بی سی که اعلام کرده است به مناسبت ماه افتخار در صفحه اینستاگرام خود از رنگین‌کمانی‌های الهام‌بخش خواهد نوشت؛ اولین شخصیت را مارشا پی‌جانسن (Marsha P Johnson)، زن ترنس هنرمند و یکی از کنشگران تاثیرگذار در زمینه حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی انتخاب کرده. او ما را دعوت می‌کند به این موضوع فکر کنیم که بیش از نیم قرن پیش افرادی مثل مارشا پی جانسن؛ با چه جسارتی در برابر آن حجم از نفرت و تعصب ایستاده و مبارزه کرده‌اند. 

 

ماه افتخار زمان بسیار مناسبی است برای همه تا بیشتر مطالعه کنند و درباره رنگین‌کمانی‌ها و اینکه چطور می‌توانیم حامیان بهتری باشیم اطلاعات کسب کنیم. به شما پیشنهاد می‌کنم در این ماه برنامه‌‌های مختلف رادیو رنگین‌کمان را دنبال کنید. این ویدیو در رادیو رنگین‌کمان تهیه شده است.