بازداشت مدیران چند کانال تلگرامی مرتبط با رنگین‌کمانی‌ها

fata

 

به گزارش رادیو فردا، پلیس فتای تهران از بازداشت مدیر چند کانال تلگرامی به اتهام «افساد فی الارض» به دلیل مدیریت چند کانال تلگرامی با موضوع «همجنس‌گرایی» خبر داد.

در گزارشی که روز شنبه، ۱ خرداد در پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس فتا منتشر شده، رضا ملوکی، رئیس پلیس فتا شرق استان تهران، با اشاره به بازداشت متهم این پرونده طی یک «عملیات غافلگیرانه» گفته است که این فرد با راه‌اندازی گروه‌های متعدد در تلگرام با هزاران نفر عضو و کاربر فعال، اقدام به ترویج «رابطه نامتعارف بین افراد کم سن و سال و نوجوانان کرده است».

به گفته آقای ملوکی پس از بازداشت این فرد، تمامی این گروه‌های تلگرامی تحت مدیریت او از دسترس متهم خارج و او به اتهام «افساد فی‌الارض» با صدور قرار بازداشت موقت، روانه زندان شده است.

اعدام از رایج‌ترین احکامی است که در رابطه با اتهام «افساد فی‌الارض» در ایران صادر و اجرا می‌شود.

درباره هویت این فرد و زمان بازداشت او اطلاعاتی ارائه نشده است.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنسگرای اهوازی حدود دو هفته پیش توسط خانواده‌اش به قتل رسید.

اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در ایران با تبعیض‌های گسترده‌ای روبه‌رو هستند و مقامات ارشد جمهوری اسلامی با القاب نفرت‌انگیزی آن‌ها را مورد خطاب داده و «غیرانسان یا بیمار» می‌خوانند.

سازمان عفو بین‌الملل اواخر اردیبهشت امسال همزمان با روز جهانی «مبارزه با همجنس‌گراستیزی» بار دیگر از مقامات جمهوری اسلامی درخواست کرد قوانینی که روابط جنسی همجنس‌گرایانه را جرم تلقی می‌کند، لغو کند.

در همین راستا، دیانا التاوی، معاون مدیر خاورمیانه و شمال آفریقا در سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد که «بی‌توجهی گستاخانه مقامات ایرانی نسبت به جان و امنیت افراد دگرباش جنسی» و «احساس مصونیت از مجازات» برای افرادی که دست به چنین جنایاتی می‌زنند، «زنگ خطر» را به صدا درآورده است.

سازمان عفو بین‌الملل می‌گوید قوانین جمهوری اسلامی، ارتکاب جنایت علیه همجنس‌گرایان را «مجاز» کرده و «حملات خشونت آمیز و مرگبار علیه این افراد را به دلیل گرایش جنسی واقعی یا هویت جنسیتی آنها قانونی می‌داند».

جاوید رحمان، گزارشگر ویژه ملل متحد در امور وضعیت حقوق بشر در ایران هم در گزارشی که بهمن سال گذشته به شورای حقوق بشر این سازمان ارائه داد، با اشاره به این موضوع، برای نخستین بار به مسئله «شکنجه‌درمانی» اقلیت‌های جنسی در ایران اشاره کرده بود.

در این گزارش از دادن «شوک الکتریکی» و «تزریق اجباری هورمون یا تجویز داروهای قوی» به کودکان همجنسگرا، دوجنسگرا و تراجنسی در ایران ابراز نگرانی شده بود.