حمایت هنرمندان ایرانی از جامعه دگرباش در روز جهانی مقابله با دگرباش‌هراسی

Screenshot 2021-05-20 at 10.46.42

۱۷ مه، ۲۷ اردیبهشت ، روز جهانی مقابله با دگرباش‌هراسی امسال به دلیل رسانه‌ای شدن قتل علیرضا منفرد، مرد همجنسگرای ۲۰ ساله اهوازی به دست خانواده‌اش توجه رسانه‌های فارسی زبان به این روز چندین برابر بیشتر و پررنگ‌تر بود. هنرمندان داخلی و خارجی از این موضوع حرف زدند و خشونت و تبعیض علیه این جامعه را محکوم کردند. 

همزمان با این روز جهانی، خواننده سرشناس پاپ ایران ابی در پیامی ویدئویی با محکوم کردن قتل علیرضا فاضلی منفرد، جوان همجنسگرای اهوازی، از مردم ایران خواست که “پشتیبانی خود از جامعه دگرباشان ایران را اعلام کنند.

 

چهره های دیگری نیز امروز اعلام همبستگی خود را با اقلیت های جنسی اعلام کرده اند. به درخواست رادیو رنگین‌کمان، حسین تهی خواننده رپ، ۲۵ بند، فراواز، جاستینا، پانیدا و سالومه سیدنیا گوینده تلویزیون من و تو هم با جامعه رنگین‌کمانی ایران ابراز همبستگی کردند.  همزمان دو بازیگر تلویزیون و سینمای ایران، شقایق دهقان و الناز شاکردوست در صفحات شخصی خود در اینستاگرام پیام‌هایی در محکوم کردن قتل علیرضا منتشر کردند. آناهیتا همتی، بازیگر تلویزیون نیز پیشتر حمایت خود را از افراد ال جی بی تی نشان داده بود که واکنش برخی رسانه های اصولگرا را در پی داشت. الناز شاکردوست در پیام خود نوشت زن‌ستیزی و ستیز با دگرباشان « آنقدر ریشه پیدا کرده که امروز تبدیل به یک معضل بزرگ شده.» او در ادامه به این اشاره می‌کند که هر انسانی حق انتخاب دارد و نوشته‌اش را به تمام علیرضا‌های قربانی شده سرزمین ایران تقدیم می‌کند. کمی پس از انتشار این پست دادستانی تهران به الناز شاکردوست تذکر داده و ایشان هم پس از دریافت تذکر پست مذکور را پاک کرده است. 

 

درخواست سازمان عفوبین‌الملل از ایران مبنی بر جرم‌زدایی از روابط افراد همجنس

روز ۲۸ اردیبهشت ماه خبرگزاری صدای امریکا از درخواست عفو بین‌الملل از مقامات ایران مبنی بر لغو قوانین مجازات اسلامی مربوط به جرم‌انگاری روابط افراد همجنس خبر داد. بر اساس این گزارش،  سازمان عفو بین‌الملل، همزمان با روز جهانی «مقابله با دگرباش‌هراسی»،‌ بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران خواست قوانینی را که از طریق تعیین مجازات‌های مرگ و شلاق روابط جنسی رضایتمندانه میان افراد همجنس را جرم‌انگاری کرده‌اند و قوانینی را که نحوه‌ پوشش، آرایش مو و سایر اشکال بیان جنسیتی ناهمخوان با هنجارهای اجباری مبتنی بر دوگانه‌‌جنسیتی زن و مرد را ممنوع کرده‌اند، لغو کنند.

سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرده چنین قوانینی به معنای مشروعیت بخشیدن به اعمال خشونت و تبعیض نظام‌مند علیه افراد همجنسگرا، دوجنسگرا، ترنس‌، و بیناجنس در ایران، از جمله در بازداشت‌گاه‌ها، خیابان، مدرسه، محل کار، و در محیط خانه است.

 

رضوانه محمدی؛ مستندسازی گسترده نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی اولویت است

این روز و رخداد‌های اخیر فرصتی بود برای حضور پررنگ‌تر کنشگران حوزه حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی. رضوانه محمدی، فعال حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی‌‌ در مصاحبه با صدای امریکا، اولویت جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو را مستندسازی جدی و گسترده نقض حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی، فرهنگسازی،  مطالبه‌گری فراگیر برای جرم‌زدایی از رابطه با همجنس و ایجاد قوانین حمایتی می‌داند. او اضافه کرده :« با مستند‌سازی امکان استفاده بهتر و بیشتر از ساز و کارهای بین‌المللی به منظور ایجاد فشار ب جمهوری اسلامی برای پذیرفتن وجود ال‌جی‌بی‌تی‌ها در ایران ، بدون بیمار‌انگاری و پاسخگو کردن جمهوری اسلامی در قبال نقض گسترده حقوق بشر فراهم می‌شود.»

یاور برادران خسروشاهی؛ فعالان حوزه سلامت روان باید جلوی بیماری انگاری همجنسگرایی بایستند 

یاور برادران خسروشاهی، هنردرمانگر از دانشگاه زیگموند فروید برلین و فعال حقوق دگرباشان جنسی و جنسیتی هم معتقد است علت مشکلات جامعه کوییر در ایران نبود اطلاعات کافی و لازم در سطح کلان جامعه، همچون سیستم آموزشی تا رسانه‌هاست. او از فعالان حقوق بشر و فعالان رسانه‌ای انتقاد می‌‌کند و می‌گوید: « فعالان به مسائل مربوط به جامعه کوییر در ایران به صورت پیش پا افتاده نگاه می‌کنند و نسبت به آن حساسیتی مشابه با دیگر موارد نقض حقوق بشر ندارند و بدنه اصلی دگرباشان جنسی و جنسیتی را سانسور می‌کنند.» 

او همچنین در مصاحبه خود با صدای امریکا اضافه می‌‌کند افرادی که در حوزه سلامت روان فعالیت می‌کنند با توجه به این که همجنسگرایی از لیست بیماری‌ها بیش از ۳۰ سال است خارج شده، به وظیفه و اخلاق حرفه‌ای خود پایبند باشند، همجنسگرایان را بیمار نشمارند، به رسمیت بشناسند، جلوی بیماری انگاری همجنسگرایی بایستند.

 


There are no comments

Add yours