مسیر قانونگذاری ازدواج برابر؛ بیستمین سالگرد اولین پیروزی

Same_sex_Marriage_20_Years_18615

بیست سال پیش در اول آوریل سال ۲۰۰۱ میلادی یعنی دقیقا در اولین روزی که هلند به عنوان اولین کشور جهان ازدواج را برای همه قانونی کرد، شهردار آمستردام مراسم ازدواج چهار زوج را در تالار شهر برگزار کرد. او در حالی که شامپاین خود را به افتخار این مراسم می‌نوشید، خطاب به این زوج‌ها گفت: «امروز دو دلیل برای شادی وجود دارد. زیرا شما هم ازدواجتان و هم داشتن حق ازدواج را جشن می‌گیرد.»

حالا ازدواج برابر در ۲۹ کشور جهان قانونی شده است که البته بیشتر این کشورها یعنی ۱۶ کشور در اروپای غربی قرار دارند. در آسیا ازدواج تنها در جزیره تایوان و در آفریقا تنها در آفریقای جنوبی برای همه قانونی است.

جسیکا استرن، مدیر اجرایی گروه دگرباشان جنسی و جنسیتی موسوم به اقدام آشکار جهانی OutRight Action International می‌گوید: «اگر ۲۰ سال پیش به من می‌گفتید که روزی ازدواج برابر در ۲۹ کشور محقق خواهد شد، باور نمی‌کردم». با این وجود او خاطرنشان می‌کند که جهان در مورد پذیرش دگرباشان جنسی و جنسیتی همچنان بسیار دوقطبی است و هنوز در حدود ۷۰ کشور روابط افراد همجنس جرم محسوب می‌شود.»

گرت کاستیل و دولف پاسکر

بیست سال پس از برگزاری این مراسم که در آن ۴ زوج همجنس در آمستردام با یکدیگر وصلت کردند، این تصویری از گرت کاستیل و دولف پاسکر، یکی از همان زوج‌هاست که در اوج دوران همه‌گیری ویروس کرونا، بیستمین سالگرد ازدواجشان را با یکدیگر جشن گرفتند و نوشیدند.