حمله شدید اردوغان به رنگین‌کمانی‌های معترض: شما مخربید

istanbul

رجب طیب اردوغان،‌ رئیس جمهوری ترکیه در چند سخنرانی و در واکنش به اعتراضات دانشجویان در استانبول، با حمله به رنگین‌کمانی‌ها آنها را از جمله مخرب توصیف کرد. 

آقای اردوغان، روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه با اشاره به اعتراضات دانشجویی دانشگاه بغازیچی و حمله به حضور فعالان رنگین‌کمانی در این اعتراضات گفت: « ما جوانانی را با خود به آینده خواهیم برد که در گذشته باشکوه ما وجود داشته‌اند، نه جوانان دگرباش» و در ادامه جنبش رنگین‌کمانی‌های ترکیه را «ویرانگر و تخریب‌کننده» خواند. بعد از این سخنرانی تلویزیونی تجمع مسالمت‌آمیز دیگری صورت گرفت که با بازداشت و ضرب و شتم  صدها دانشجوی معترض روبه‌رو شد. 

ویدیویی از خشونت پلیس به تجمع مسالمت‌آمیز‌ معترضین به اظهارات نفرت‌پراکنانه اردوغان در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شد که نشان می‌داد پلیس به راهپیمایان که به مسالمت‌آمیزترین شکل در حال راهپیمایی هستند حمله می‌کند و فریاد می‌زند: «سرت را پایین بنداز! حرکت کردن گروهی غیرقانونی است».  بعد از آن فعالان برابری جنسیتی و مدافعین حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی با استفاده از هشتگ #AşağıBakmayacağız به معنای پایین را نگاه نخواهم کرد یا سرم را پایین نخواهم انداخت به خشونت پلیس اعتراض کردند. 

در پی درگیری‌های روز دوشنبه ۱۵۹ دانشجو بازداشت شدند که اعتراض اساتید دانشگاه بغازیچی با کارت‌هایی که بر آن عدد ۱۵۹ نوشته شده بود را به دنبال داشت. اعتراضات به شدت قبل ادامه دارد و شمار بازداشت شدگان به گزارش خبرگزاری‌ها از ۲۵۰ نفر گذشته است.

روز سه‌شنبه ۱۴ بهمن ماه توییتر پیام سلیمان سویلو را حذف کرد. دانشجویان خواستار استعفای ملیح بولو، مدیر دانشگاه هستند. روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه ۱۳ سازمان‌ مردم‌نهاد مدافع حقوق رنگین‌کمانی‌ها در ترکیه بیانیه مشترکی منتشر کردند. این سازمان‌ها در این بیانیه خشونت پلیس، سخنرانی‌های نفرت‌پراکنانه و بازداشت رنگین‌کمانی‌ها در اعتراضات دانشجویی دانشگاه بغازیچی را محکوم کردند. سازمان ایلگای اروپا هم حمایت خود از این بیانیه اعلام کرد و خواستار احترام و رعایت حق آزادی بیان و تجمع مسالمت‌آمیز در این کشور توسط مقامات شد.

رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه

رجب طیب اردوغان در سخنرانی روز چهارشنبه ۱۵ بهمن ماه گفت: «شما دانشجو هستید یا تروریست؟ دیگر هیچ حادثه‌ای مثل اعتراضات پارک گزی در این کشور رخ نخواهد داد. ال‌جی‌بی‌تی؟! ما از این حرف‌ها نداریم. این کشور ملی، معنوی است و بر اساس معنویات هم اداره می‌شود.»

روابط هم‌جنس و ترنس‌بودگی رنگین‌کمانی‌‌ها در ترکیه جرم‌انگاری نمی‌شود اما جامعه متعصب و اکثریت دیندار ترکیه پذیرای رنگین‌کمانی‌ها نیستند. تا سال ۲۰۱۴ رژه افتخار در شهرهای بزرگ ترکیه مثل استانبول، آنکارا و ازمیر برگزار می‌شد اما از آن سال به بعد ابتدا به دلایل امنیتی و بعد به طور کلی تا سال ۲۰۱۹ ممنوع اعلام شد. پس از سال ۲۰۱۹ هم شرایط دگرباشان و رنگین‌کمانی‌‌ها در ترکیه رو به بهبود نبوده است. حتی با اظهارات دگرباش‌هراسانه‌ی مقامات مذهبی و دولتی بیش از پیش از سمت جامعه بدتر هم شده است.