ادامه اعتراضات در دانشگاه بغازیچی استانبول؛ دستگیری چهار فعال رنگین کمانی

GettyImages-1230454620-1536×1024

چهار دانشجو روز شنبه ۳۰ ژانویه به دلیل استفاده از تصویر کعبه در کنار پرچم رنگین‌کمانی در ترکیه  دستگیر شدند. تنش‌ها در دانشگاه بغازیچی استانبول از زمان انتصاب رئیس دانشگاه توسط رجب طیب اردوغان شروع شد. گفته می‌شود رئیس دانشگاه بغازیچی بر اساس روالی ۱۵۸ ساله، همواره از طرف خود دانشگاه انتخاب شده است. 

اعتراضات دانشجویی در ابتدای ماه ژانویه شروع شد و تا چندین روز ادامه پیدا کرد. در این اعتراضات عده زیادی از اعضای جامعه رنگین‌کمانی و حامیان آنها هم حضور داشتند. اما حالا چهار نفر از این دانشجویان معترض به دلیل استفاده از پرچم رنگین‌کمانی همراه با تصویر کعبه، مقدس‌ترین مکان مسلمانان دستگیر شده‌اند.

پلیس بعد از حمله به خوابگاه دانشجویی و تفتیش محل اقامت آنها، پرچم‌ها را ضبط و چهار دانشجو را دستگیر کردند. شهردار استانبول این پرچم‌ها را «به سخره گرفتن و حمله‌ای زشت به باورهای دینی» نامید. سلیمان سویلو، وزیر کشور ترکیه هم در توییتی این ۴ دانشجو را «منحرف» نامیده و اعلام کرده به خاطر رفتارشان تحت نظر خواهند بود. بعد از این توییت مدافعین برابری جنسیتی و فعالین مدافع حقوق دگرباشان با استفاده از هشتگ‌هایی مثل #BoğaziçiSusmayacak یا #بوغازیچی‌سکوت‌نخواهد‌کرد به اظهارات رنگین‌کمانی‌ستیزانه سلیمان سویلو اعتراض کردند و خواستار حذف این توییت شدند.

جامعه رنگین‌کمانی دانشگاه بغازیچی طی بیانیه‌ای خواستار آزادی این چهار دانشجو شده‌ و در همدردی با آنها گفته‌اند: « ما در کنار دوستان‌ دستگیر‌شده‌ خود، در برابر افرادی که به رنگین‌کمانی‌ها حمله کرده‌اند می‌ایستیم. ما مسئولینی که به دانشجو‌های خود حمله می‌کنند را نمی‌پذیریم». 

روابط رنگین‌کمانی‌‌ها در ترکیه خلاف قانون نیست اما جامعه متعصب و اکثریت دیندار ترکیه مخالف شدید رنگین‌کمانی‌ها هستند. ترکیه که تا سال ۲۰۱۴ میزبان رژه افتخار بود به بهانه امنیت ملی به مدت پنج سال تا ۲۰۱۹ این راهپیمایی‌ها را ممنوع اعلام کرده بود. پس از سال ۲۰۱۹ هم شرایط دگرباشان و رنگین‌کمانی‌‌ها در ترکیه نه تنها رو به بهبود نبوده که با اظهارات دگرباش‌هراسانه‌ی مقامات مذهبی و دولتی بیش از پیش از سمت جامعه بدتر و بدتر شده است.


There are no comments

Add yours