دیگه چه خبر؟ ۱۹ تا ۲۶ تیرماه ۱۳۹۹

IMG_4637

امروز پنجشنبه ۱۶ ژوئیه برابر با ۲۶ تیرماه است و از شما دعوت می‌کنم تا با هم سرخط اخبار هفته‌ای که گذشت را مرور کنیم:

اقدام حزب حاکم ترکیه برای محدود کردن استقلال و تأثیرگذاری کانون وکلای این کشور

بیانیه وکلای کانون وکلای ترکیه در حمایت از دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها

تایید لایحه هم‌باشی مدنی توسط کابینه تایلند

اولویت دهی به بازاسکان پناهندگان دگرباش و رنگین‌کمانی توسط دولت نروژ

پیروزی آندره دودا، رئیس جمهور راست‌گرای لهستان در دور مقدماتی انتخابات ریاست جمهوری

ممنوعیت تبلیغ تراپی‌های «مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی» در شبکه‌های اجتماعی  اینستاگرام، توییتر و فیسبوک

انتخاب مدل ترنس برزیلی به عنوان چهره جدید لباس شنای مجله اسپورت ایلوستریتد SI 

 

اقدام حزب حاکم ترکیه برای محدود کردن استقلال و تأثیرگذاری کانون وکلای این کشور

حزب حاکم ترکیه روز سه شنبه ۳۱ ژوئن لایحه‌‌ای را برای تغییر نظام کانون‌های وکلا در این کشور ارائه داد که به گفته منتقدان آن می‌تواند استقلال و تاثیرگذاری وکلا را تحت ‌الشعاع قرار دهد. قانون جدید کانون وکلا در پی بحث و گفتگوهای گسترده پیرامون اظهارات ضد دگرباشهراسانه علی ارباش، رئیس سازمان دیانت ترکیه به وجود آمده است. کانون وکلای دادگستری آنکارا پس از سخنان علی ارباش با این عنوان که «همجنس‌گرایی و روابط جنسی خارج از چارچوب ازدواج، نسل‌ها را فاسد می‌کند و منجر به بیماری می‌شود»، علیه علی ارباش شکایت کیفری کرد. وکلای معترض روز چهارشنبه در مخالفت با این لایحه در چند شهر ترکیه دست به اعتراض زدند.

معترضان نه تنها در شهر استانبول که در آنکارا و آدانا نیز به خیابان آمدند. در آنکارا پلیس جلوی معترضان را گرفت. در شهر آدانا نیز پلیس برای متفرق کردن صدها وکیل معترض از اسپری فلفل استفاده کرد. معترضان در این تجمع شعار می‌دادند که «نمی‌توان وکلای مدافع را ساکت کرد». 

بیانیه اعضای کانون وکلای ترکیه در حمایت از دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها

در پی این اتفاق‌ها صدها نفر از وکلای ترکیه در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها حقوق بشر است». ۷۶۳ وکیل در اولین روز انتشار این بیانیه آن را امضا کردند.

تایید لایحه هم‌باشی مدنی توسط کابینه دولت تایلند

هم‌باشی مدنی زوج‌های همجنس در تایلند توسط کابینه تایید شد. تصویب این لایحه که در سال ۲۰۱۸ ارائه شده بود، کشور تایلند را به دومین کشور در منطقه که روابط زوج‌های همجنس را به رسمیت می‌شناسد تبدیل خواهد کرد. این لایحه تصریح می‌کند که یکی از طرفین این رابطه باید تایلندی باشد. کیتینین درامادات (Kittinan Daramadhaj)، رئیس اتحادیه حامی دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در تایلند اظهار داشته این لایحه اجازه زندگی مشترک را به زوج‌های همجنس خواهد داد اما همچنان آن را «ازدواج» نخواهد نامید. تعریف ازدواج در تایلند همچنان فقط برای رابطه بین یک مرد و یک زن تعریف شده است.  

اولویت دهی به بازاسکان پناهندگان دگرباش و رنگین‌کمانی توسط دولت نروژ

دولت نروژ بازاسکان پناهندگان دگرباش و رنگین‌کمانی‌ را در اولویت قرار خواهد داد. مقامات اعلام کرده‌اند این اقدام به منظور حفاظت از جامعه کوییر در نروژ و به رسمیت شناختن حق درخواست پناهندگی برای دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های کشورهای دگرباش‌هراس بوده. این کشور ظرفیت پذیرش ۳۰۰۰ نفر پناهنده دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ را در سال آینده اعلام کرده. بنا بر گزارش سالانه سازمان جهانی ایلگا، کشور نروژ در سال ۲۰۲۰ در حوزه حقوق دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها در اروپا رتبه پنجم از ۴۹ کشور این مجموعه را داشته. 

پیروزی آندره دودا، رئیس جمهوری لهستان در دور مقدماتی

با بخش دوم «دیگه چه خبر؟» همراه شما هستم تا اول از همه سری بزنیم به لهستان و انتخابات ریاست جمهوری در این کشور. آندره دودا، رئیس جمهوری دگرباش‌هراس لهستان با اختلاف به سمت پیروزی در این انتخابات حرکت می‌کند. خبرگزاری پینک نیوز نوشته: «گویا با توجه به فضای دگرباش‌هراسانه لهستان کارزار‌های دگرباش‌هراسانه آندره دودا کار خود را کرده.»

ممنوعیت تبلیغ تراپی‌های «مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی» در شبکه‌های اجتماعی  اینستاگرام، توییتر و فیسبوک 

شبکه‌های اجتماعی اینستاگرام، توییتر و فیسبوک در راستای اعلام مخالفت با تراپی‌های «مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی»، تبلیغ‌های مربوط به این تراپی‌ها را حذف خواهند کرد. تارا هاپکینز (Tara Hopkins) از اینستاگرام در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان گفته: «ما اجازه نمی‌دهیم به افراد بر اساس گرایش جنسی و هویت جنسیتی آنها حمله شود و بر همین اساس سیاست‌هایمان را به منظور ممنوعیت تبلیغ تراپی‌های “مدعی اصلاح گرایش جنسی و هویت جنسیتی” تغییر خواهیم داد.» بعد از اینستاگرام توییتر به این جنبش پیوست و فیسبوک با توجه به پرونده نه چندان روشن خود در این زمینه، آخرین شرکتی بود که به این جنبش پیوست. 

انتخاب مدل ترنس برزیلی به عنوان چهره جدید لباس شنای مجله اسپورت ایلوستریتد SI 

والنتینو سامپایو (VAlentina Sampaio)، مدل زن ترنس ۲۳ ساله اهل برزیل با انتخاب شدنش به عنوان چهره جدید لباس شنای اسپورت ایلوستریتد SI سال ۲۰۲۰، تاریخ ساز شد. او در سال ۲۰۱۷ به عنوان اولین مدل  زن ترنسی که به صورت آشکارا روی جلد مجله ووگ پاریس (Paris Vogue) رفت شناخته شد و در سال ۲۰۱۹ به عنوان اولین مدل زن ترنس در ویکتوریاز سیکرت (Victoria’s Secret)، شرکت تولید لباس زیر استخدام شد. هرچند جالب است که بدانیم هردوی این‌ها یعنی مجله و شرکت تولید لباس زیر به بازتولید و تبلیغ استاندارهای جنسیت‌زده زیبایی برای زنان معروف هستند.