ساره حجازی فعال مصری حقوق دگرباشان در کانادا خودکشی کرد

ساره حجازی

به گزارش منابع خبری، جسد ساره حجازی، فعال حقوق دگرباشان در منزلش در کانادا پیدا شده است. او از سال ۲۰۱۸ کشورش مصر را ترک کرده و در کانادا در تبعید زندگی می‌کرد. 

ساره حجازی،  ۳۰ ساله مصری، شامگاه یکشنبه ۲۵ خرداد خودکشی کرده است. او در یادداشتی از دوستان و خانواده‌اش طلب بخشش کرده و خطاب به خواهر و برادرهایش،  دوستانش و همچنین خطاب به جهان می‌نویسد:‌  “به خواهران و برادرانم: من تلاش کردم نجات یابم و شکست خوردم، مرا ببخشید. به دوستانم: تجربه دشواری بود و من تاب مقاومت نداشتم. به جهان: بسیار بی‌رحم بود، ولی من می‌بخشم.” 

خالد المصری، وکیل حجازی نیز خودکشی او را تایید کرده است. 

 ساره حجازی به دلیل بالا بردن پرچم رنگین‌کمانی همجنس‌گرایان در کنسرت گروه مشروع‌ لیلی در مصر، در سال ۲۰۱۷ معروف شد. حامد سنو، خواننده اصلی این گروه موسیقی همجنسگراست و صراحتا از حقوق دگرباشان حمایت می‌کند. او از جمله ۵۷ نفری بود که به دنبال دستور دادستان‌های مصر برای تحقیق درباره افرادی که پرچم رنگین‌کمانی را بالا برده بودند، بازداشت و سپس به “تبلیغ برای انحراف جنسی و فساد” متهم شد. 

او درباره پرچم رنگین‌کمانی در آن کنسرت گفت:‌ “فقط برای ابراز همبستگی و حمایت بود، نه فقط با خواننده مشروع لیلی، بلکه با همه سرکوب‌شدگان. ما فکر نمی‌کردیم که کارمان چنین واکنشی در جامعه و مسئولان مصری برانگیزد.”

ساره حجازی سه ماه در زندان بود و سپس به قید وثیقه آزاد شد، اما دوران حبس، تاثیر مخربی بر سلامت او گذاشت، به طوری که یک بار دست به خودکشی نافرجام زد. او  به همراه احمد علا، یک دانشجوی حقوق که در میان بازداشت‌شدگان کنسرت بود، به عنوان پناهجو به کانادا رفتند و در آنجا با هم زندگی می‌کردند.

با آن که همجنسگرایی در مصر غیرقانونی نیست اما جامعه محافظه‌کار با آن به راحتی کنار نمی‌آید. بسیاری از فعالان حقوق بشر در رسانه‌های اجتماعی درباره مرگ ساره حجازی ابراز تاسف کرده‌اند.