دیگه چه خبر؛ بازداشت ۱۶ فعال حقوق دگرباشان در اوگاندا

RTX10GSN_0

اولین رژه افتخار دگرباشان در تایوان

اولین رژه افتخار دگرباشان پس از قانونی شدن ازدواج برای همه در ماه می ۲۰۱۹ در تایوان، روز شنبه ۲۷ام اکتبر برابر با ۵ام آبان ماه برگزار شد. این رژه با ۲۰۰ هزار شرکت کننده، یعنی چیزی حدود ۵۰ هزار نفر بیشتر از سال پیش، به شکلی بزرگداشت تصمیم تاریخی این کشور به حساب ‌می‌آمد. از تاریخ قانونی شدن ازدواج برای همه تا امروز بیش از ۲ هزار دگرباش و رنگین کمانی ازدواج خود را ثبت کرده‌اند. حتما به خاطر دارید که تایوان با این انتخاب به عنوان اولین کشور در آسیا که ازدواج برای همه را قانونی کرده شناخته شد. 

در سال ۲۰۱۷ دادگاه قانون اساسی تایوان، ماه می سال ۲۰۱۹ را پایان فرجه دولت برای معرفی لایحه ازدواج برای همه معرفی کرد. حتی ۶ ماه پیش از پایان این فرجه ازدواج برای همه در تایوان به همه‌پرسی گذاشته شد و ۷۲ درصد رأی منفی گرفت. اما با این وجود نتیجه منفی این همه‌پرسی تاثیری بر تصمیم دولت نگذاشت. قانونگذاران در روز ۱۷ ماه می برابر با روز IDOHOBIT یا روز جهانی «مبارزه با دگرباش‌هراسی» ازدواج برای همه را قانونی اعلام کردند.

با وجود این اقدام تاریخی، دگرباشان و رنگین‌ کمانی‌ها هنوز قادر به قبول فرزندخوانده نیستند یا نمی‌توانند با فردی که تبعه کشوری بدون قانون ازدواج برای همه است ازدواج کنند. لئونگ‌ چین‌-‌فای (Leong chin-fai) سی و یک ساله که تبعه ماکائو، شبه جزیره‌ای در چین است، یکی از افرادی است که از این کاستی در قوانین ناراضی است. او که قصد ازدواج با شریک تایوانی‌اش را دارد معتقد است این قانون تنها قدم اول در یک مسیر طولانی است.

پیروزی اولین زن همجنسگرای کلمبیایی در انتخابات به عنوان شهردار بوگوتا، پایتخت کلمبیا

کلودیا لوپز

نام کلودیا لوپز (Claudia Lopez) کلمبیایی به عنوان اولین شهردار لزبین بوگوتا (Bogota)، پایتخت کلمبیا در تاریخ ثبت خواهد شد. خبرگزاری رویترز می‌نویسد حامیان این انتخاب معتقدند این اتفاق نشان دهنده افزایش میزان پذیرش دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها و بزرگتر شدن دایره درک حقوق بشر در منطقه است. 

«شهردار» در کلمبیا دارای بالاترین مقام سیاسی بعد از رئیس جمهور است. اما در این انتخابات بیش از ۹ نفر دیگر از اقلیت‌های جنسی و جنسیتی هم برای مقام‌های محلی انتخاب شدند. یعنی دو برابر آنچه در انتخابات محلی دوره پیش،در سال ۲۰۱۵.

گفته می‌شود کلودیا لوپز، سناتور و کاندیدای ریاست جمهوری سابق در کمپین‌های انتخاباتی خود به هیچ عنوان بر سکشوالیته خود یا حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی تاکیدی نداشته. در عوض سوگند یاد کرده تا با اشکال مختلف تبعیض و نابرابری مبارزه کند. بوگوتا (Bogota) با ۷ میلیون جمعیت رتبه بالایی در نرخ خشونت علیه زنان و کودکان و عدم دسترسی برابر  به آموزش دارد.

دیگه چه خبر را از اینجا گوش کنید

انتصاب سفیر نیوزیلند در کره جنوبی به عنوان اولین دیپلمات همجنسگرا در این کشور

فیلیپ ترنر

کاخ آبی، دفتر اجرایی و اقامتگاه رسمی رئیس‌ جمهور کشور کره جنوبی پذیرای اولین دیپلمات همجنسگرای خود شد. فیلیپ ترنر (Philip Turner) سفیر نیوزیلند،  یک مرد همجنسگرا به همراه شریک زندگی خود، هیروشی ایکدا ( Hiroshi Ikeda) روز ۱۸ام اکتبر برابر با ۲۶ مهرماه به دیدار رئیس جمهور رفتند. ترنر با انتشار عکسی از این دیدار در توییتر نوشته: « با تشکر از رئیس جمهور موون (Moon) اینبار سفر به کره امکان‌پذیر شد.»

در حال حاضر دیگر منع قانونی برای  رابطه جنسی بین مردان هم‌جنس در کره جنوبی وجود ندارد و دگرباشان بیشتر از قبل مشاهده‌پذیر هستند. اما هنوز سربازان به دلیل گرایش به هم‌جنس بازداشت می‌شوند و گرایش به هم‌جنس یک تابوی بزرگ در این کشور است. خبرگزاری پینک نیوز (Pink News) در ادامه این خبر می‌نویسد همین ماه پیش یک مرد جوان همجنسگرا در کره جنوبی به دلیل گرایش جنسی به هم‌جنس از کار اخراج و از خانه‌اش بیرون شدند.

بازداشت ۱۶ فعال حقوق دگرباشان در اوگاندا

روز دوشنبه ۲۲ام اکتبر برابر با ۳۰ مهرماه ۱۶ مرد فعال حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی در اوگاندا بازداشت شدند. اتهام این ۱۶ نفر که بین ۲۲ تا ۳۵ سال دارند برقراری رابطه جنسی با هم‌جنس است. مجازات رابطه جنسی با هم‌جنس در اوگاندا حبس ابد است. به خاطر دارید که روز ۱۰ام اکتبر برابر با ۱۸ مهرماه اعضای مجلس اوگاندا پیشنهادی مبنی بر معرفی لایحه مجازات اعدام برای برقرای رابطه جنسی با هم‌جنس داشتند که البته با فشارهای فضای بین‌المللی، از تصمیم خود عقب نشینی کردند.

اما پلیس که به این ۱۶ نفر بعد از دریافت تهدید خشونت فیزیکی از طرف یک گروه مافیایی وعده‌ حفاظت داده‌ بود، در عوض آنها را  بازداشت کرده و به اجبار تحت آزمایش‌هایی قرار داد که در واقع شکنجه‌ایست تحت عنوان «اثبات همجنسگرایی». آزمایش‌های مقعدی اجباری در بسیاری از کشورها در سراسر جهان ممنوع شده است. این ۱۶ نفر برای خیریه‌ Let’s Walk Uganda یا « اوگاندا بیا قدم برداریم» کار و در همان محل هم زندگی می‌کردند. پلیس اعلام کرده داشتن  کاندوم و لوبریکانت و داروی پیشگیری از ابتلا به HIV مدرکی است بر برقراری رابطه جنسی بین آنها. فرد انگانا (Fred Engana)، سخنگوی پلیس ملی اوگاندا اعلام کرده وکیل دولت قبل از حضور این افراد در جلسه رسمی در دادگاه به بررسی پرونده‌ها خواهد پرداخت. 

تلاش پاناما برای لغو حکم قانونی شدن «ازدواج برای همه»

به گزارش خبرگزاری فرانسه اعضای مجلس ملی پاناما تلاش در تغییر قانون اساسی دارند. آنها روز دوشنبه ۲۸ام اکتبر برابر با ۶ام آبان‌ ماه، لایحه‌ای با عنوان «دولت تنها ازدواج بین مرد و زن را به رسمیت می‌شناسد» معرفی کرده‌اند. البته این لایحه برای ورود به قانون اساسی بایستی در سال ۲۰۲۰ به تصویب مجلس جدید برسد و از همه‌پرسی رای مثبت دریافت کند. لایحه ارائه شده، حکم «برابری در ازدواج»، صادر شده در دادگاه حقوق بشر کشور‌های آمریکایی در سال ۲۰۱۷ را نقض می‌کند. پاناما ملزم به پیروی از این حکم است اما با این اوصاف پرونده‌های مربوط به «برابری در ازدواج» همچنان بعد از صدور این حکم در دادگاه عالی پاناما باقی خواهند ماند.


There are no comments

Add yours