دیگه چه خبر؛ خوشحالی دگرباشان از انتخاب دوباره ترودو در کانادا

Justin-trudeau-at-gay-pridew_810_500_75_s_c1

قانونی شدن ازدواج برای همه در ایرلند شمالی 

مبارزه برای حقوق برابر در ایرلند شمالی

ایرلند شمالی موفق به رد و مخالفت با قانونی شدن پایان داوطلبانه به بارداری و ازدواج برای همه نشد. با پایان مهلت این کشور برای تصمیم‌گیری درباره بازگشت به مجمع استورمونت.، در نیمه شب دوشنبه ۲۱ اکتبر برابر با ۲۹ مهرماه اصلاحات اعمال شده از طرف لندن عملی خواهد شد. به زبان ساده‌تر اینکه، از این پس هم ازدواج برای همه و هم پایان داوطلبانه به بارداری، در ایرلند شمالی قانونی خواهد بود.

آلیشا رونی ۲۴ ساله (Alisha Rooney) در مصاحبه با خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) می‌گوید: «من خیلی خوشحالم که از این به بعد دوستان و همکارانم با خیال آسوده و بدون اینکه بر اساس قوانین کشور جرمی مرتکب شده باشند می‌توانند ازدواج کنند.»  یکی دیگر از فعالان گفته: « خیلی خوشحالم که از این پس / زنان می‌توانند خودشان برای بدنشان تصمیم بگیرند.» 

بیرون ساختمان مجلس ایرلند شمالی مردم با شمردن دقایق تا نیمه شب، رأس ساعت ۲۴ با فریاد‌های شادی و شوق  آغاز اجرایی شدن این قانون را جشن گرفتند. البته که حزب دموکرات ایرلند شمالی هم ناراحتی خود را اعلام کرد. آرلین فاستر(Arlene Foster) یکی از نمایندگان این حزب گفته: «این اتفاق بسیار ناراحت‌کننده بوده و کسانی که خوشحالی می‌کنند باید به افرادی که امروز ناراحتند و این امر را خلاف عزت انسانی می‌دانند هم فکر کنند.» 

خوشحالی گروه بزرگی از دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های کانادایی از پیروزی حزب لیبرال به رهبری جاستین ترودو در انتخابات کانادا 

جاستین ترودو

اما خبرگزاری پینک نیوز (Pink news) از عکس‌العمل‌ها به پیروزی حزب لیبرال جاستین ترودو (Justin Trudeau) نخست وزیر فعلی کانادا گزارش می‌دهد و می‌نویسد دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های کشور بعد از این اتفاق نفس راحتی کشیدند. پیروزی حزب لیبرال، آندرو شیر (Andrew Scheer)، رهبر حزب محافظه کار کانادا و از مخالفان «ازدواج برای همه» را از کرسی‌های برتر پارلمان دور نگه خواهد داشت. با این نتایج، به نظر می‌رسد ترودو برای دومین بار هدایت دولت کانادا را بر عهده خواهد داشت و این برای دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها بدین معناست که وعده‌های مثبتی که برای کمک به آنها داده شده اجرایی خواهد شد.

از جمله این برنامه‌ها بودجه سالانه ۱۰ میلیون دلار تا سه سال برای کمک به سازمان‌های مدافع حقوق دگرباشان، برداشتن ممنوعیت اهداء خون برای مردانی که با هم‌جنس خود در رابطه هستند، به اضافه سالانه ۲ میلیون دلار برای کمک به خط تلفن شبانه‌روزی «بحران سلامت روان» است. علاوه بر این /  لیبرال‌ها متعهد به منع «تراپی مدعی تغییر گرایش جنسی» هم شده‌اند.

بولتن دیگه ‌چه خبر را از اینجا بشنوید:

 برگزاری دومین مسابقات لیگ فوتبال زنان همجنس‌گرا، دوجنسگرا و ترنس در قاهره‌ی مصر

امسال در قاهره مصر برای دومین سال پیاپی مسابقات لیگ فوتبال زنان همجنسگرا، دوجنسگرا و ترنس برگزار شد. بیش از ۵۰ شرکت کننده از مناطق مختلف مصر در لیگ امسال شرکت کرده‌اند. این مراسم توسط سازمان رینبو ایجپت (RainbowEgypt) در مصر برگزار شده. رینبو ایجپت اعلام کرده‌ این مراسم به منظور فراهم کردن فضایی امن برای جامعه دگرباش و رنگین کمانی مصر است تا بتوانند خود  را به راحتی ابراز کنند و توانایی‌هایشان را پرورش دهند. آنها همچنین معتقدند حضور در فضاهای ورزشی برای دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها وسیله‌ایست برای مبارزه برای حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی.  رینبو ایجپت (RainbowEgypt) در پیامی گفته: «ما به این لیگ افتخار می‌کنیم و تمام تلاشمان را خواهیم کرد تا این رخداد ادامه پیدا کند.»

تاسیس مدرسه‌ای برای پناهندگان در آمریکا توسط  یک پناهنده لزبین اردنی

اما بشنویم از تاسیس مدرسه‌ای برای پناهندگان در آمریکا توسط  یک پناهنده لزبین اردنی. در یکی از گشت و گذارها در اینستاگرام به داستان زن همجنسگرای اهل اردن برخوردم که خواستم با شما هم در میان بگذارم.

https://www.instagram.com/tv/B37Wdq1hmOW/?utm_source=ig_web_copy_link

لوما مفلح (Luma Mufleh) می‌گوید: « من همجنسگرا هستم و در اردن به خاطر همجنسگرا بودن ممکن است اعدام شوید. پذیرفتن این موضوع که کشوری که عاشقش هستی تو را نمی‌خواهد بسیار سخت است.» اما این داستان درباره پناه بردن لوما (Luma) به آمریکا نیست بلکه داستان پناهی است که لوما (Luma) برای بسیاری از کودکان پناهنده در امریکا بوجود آورده.

این گزارش یا فیلم کوتاه را شرکت گریت بیگ استوری (Great big story) ساخته. این شرکت وابسته به شبکه سی‌ان‌ان است و معمولا مستند‌های بسیار کوتاه می‌سازد و بیشتر محصولاتش را در شبکه‌های اجتماعی به معرض تماشا می‌گذارد. لینک سایت این کمپانی را می‌توانید در متن این خبرنامه در سایت رادیو رنگین‌کمان پیدا کنید یا روی صفحه اینستاگرام اسم Great big story را سرچ کنید تا بتوانید این مستند‌ها را ببینید. 

لوما مفلح (Luma Mufleh) زنی که برای رفتن به کالج و ادامه تحصیلات به آمریکا می‌آید. لوما همیشه عاشق فوتبال بوده و همیشه فوتبال بازی می‌کرده. همین می‌شود که وقتی با گروهی از پناهندگانی که فوتبال بازی می‌کردند آشنا می‌شود تصمیم می‌گیرد تیمی تشکیل دهد. لوما به عنوان مربی تیم شروع به کار می‌کند و رفته رفته به آنها نزدیکتر می‌شود تا جایی که متوجه می‌شود این بچه‌ها توجهی را که باید، در مدرسه‌ دریافت نمی‌کنند. بیشتر والدین آنها هم نمی‌توانستند در مسائل درسی کمکی به آنها بکنند در نتیجه آنها سوال‌هایشان را از لوما می‌پرسیدند. در سال ۲۰۰۴ لوما موفق می‌شود مدرسه Fugees Academy را افتتاح کند. اسمی که به نظر از کلمه Refugees به معنای پناهندگان گرفته شده. این آکادمی ۳۲ گروه قومی و بومی مختلف از دانش‌آموزان دارد و تمام بچه‌هایی که در این مدرسه درس می‌خوانند تجربه زیستی یکسانی داشته‌اند. این موضوع باعث می‌شود کسی زبان انگلیسی بلد نبودن یا لهجه متفاوت داشتن کسی را مسخره نکند. لوما می‌گوید: « ما حتی درباره اینکه مجبور بودیم از کشورمان فرار کنیم حرف می‌زنیم و عادی شدن این موضوع برای ما بسیار توان‌بخش است.» از سال ۲۰۱۶ تا به امروز، هر سال ۹۵ درصد از سال آخری‌های این آکادمی فارغ‌ تحصیل شده‌اند. اتفاقی که در خانواده خیلی از این بچه‌ها برای اولین بار می‌افتد.  لوما معتقد است دلسوزی برای پناهندگان نگاه اشتباهی است چون همین که آنها اینجا هستند و از این همه اتفاق گذشته‌اند نشان ‌دهنده این است که آنها چقدر قوی هستند.دیگه چه خبر؛ مجله خبری هفته


There are no comments

Add yours