ماخیسم: رقص

سلام و سلام به تمام رنگین‌کمونی های فارسی زبان دنیا 

من ماخی هستم و با پنجمین برنامه از سری برنامه های «ماخیسم» از رادیو رنگین کمان٬ با شما هستم.

در سری برنامه‌های ماخیسم قصد دارم با همدیگه ببینیم توی این دنیای بزرگ چه اتفاق‌هایی می‌افته و چه اثرهایی خلق می‌شه که ربط به دنیای ما رنگین‌کمونی‌ها داره. 

امروز باهاتون می‌خوام در مورد “رقص” صحبت کنم.

این تفریح خیلی عالی که تولید کلی شادی می‌کنه و توی هر جایی از این کره خاکی میشه ازش استفاده کرد٬ محدودیت نداره و توش کلی حرف و احساسه. 

هر کشوری٬‌ نژادی٬ فرهنگی و یا اجتماعی رقص مربوط به خودش رو داره و این رقص‌های متفاوت از همدیگه تاثیر گرفته از گذشته٬‌ موقعیت جغرافیایی٬ شرایط پیرامون و فرهنگ اون اجتماع و هر کدومشون با موسیقی خودشون همراه می‌شن. 

 توی این دنیای بزرگ رقص٬ یک رقص متفاوتی وجود داره که مربوط می‌شه به دنیای ما رنگین‌کمونی‌ها. اسم این رقص جالب٬‌ خاص و پر انرژی «Vogue» یا «Voguing» هست که در زبان فرانسه به معنی “مُد” هست.

رقص “Vogue” یک رقص مدرن هست که تشکیل شده از مجموعه‌ای از ژست‌های فشن همراه با حرکات زاویه‌ای، خطی و سفت که در اواخر دهه ۱۹۸۰ آغاز می‌شه. این رقص تکامل یافته رقص‌های خیابانی و”House Dance” هست که از رقص‌های رایج کلاب‌های شبانهٔ محله هارلم درنیویورک دههٔ ۶۰ است.

یک سری از حرکات این رقص الهام گرفته از ژست‌های الهه‌های مصری هستش٬ در این رقص ژست‌هایی وجود داره که شبیه ژست مدل‌های عکاسی در جلوی دوربین هست و دائماً در حال تغییر هستند و با مدل راه رفتن “کت‌واک” همراه می‌شه.

“Ball calture” به معنی « فرهنگ رقص» از فرهنگ رایج بین رنگین‌کمونی‌های ساکن ایالات متحده هست و که رقص  “vogue” جایگاه ویژه‌ای توی این فرهنگ داره. گردهمایی و اجتماع‌هایی در جامعه رنگین‌کمونی آمریکا وجود داره که در مکان‌های مشخصی هستند که به اون‌ها «House» یا همون «خانه‌» گفته می‌شه. خانه‌ها به عنوان جایگزینی برای خانواده‌هاست که عمدتاً اعضای این خانه‌ها افراد همجنسگرا، دوجنسگرا٬ تراجنسیتی، سیاه‌پوست و لاتین هستند و که یک فضای امن برای آنها درست کرده.

در این خانه‌ها مسابقات رقص برگزار می‌شد و افراد خانه‌های مختلف برای رقابت در مقابل همدیگه قرار می‌گیرند. قضاوت در این رقابت‌ها بر روی مهارت‌های رقص “وگ”، لباس و ظاهر هست. مسابقات تحت تأثیر فشن هیپ هاپ و موسیقی قرار دارند.

بزرگترین مسابقات به مدت حدود ده ساعت طول می‌کشه و چندین رده همزمان رقابت می‌کنند. با تماشاچیان کمتر، تقریباً همه به رقابت می‌روند٬ برنده جایزه بزرگ می‌تواند ۱۰۰۰ دلار یا بیشتر کسب کند.

رقص وگ شامل پنج عنصر اصلیه: «حرکت دستان» که فرم بادبزن به خودشون می‌گیرن و از مچ به دور همدیگه می‌پیچند و با رو و پشت دست با فاصله روی بدن و محیط صورت و گردن نوازش می‌شه٬ کت‌واک یا «راه رفتن گربه‌ای» که کمی زانو‌ها فرم شکسته می‌گیرند و با حرکت ضربه‌ای باسن مایل به جلو٬ روی یک خط راه رفته می‌شه٬ داک‌واک یا «راه رفتن اردکی» که روی زانونشسته می‌شه و با جهش‌های کوچک چپ و راست به جلو حرکت می‌کنند٬  “Floor Performance” یا حرکت روی زمین، که فرمی حالت لم دادن روی زمین و دراز کردن پا و تکیه دادن به دست رو داره به همراه نوازش پاها و بدن و حرکت Death Drop که یک حرکت سریع است و با یک پا روی زانو می‌روند و با خم کردن پای دیگه به عقب و زمین خودشون رو پرتاب می‌کنند. در یوتیوب ویدیوهای زیادی از آموزش این رقص وجود داره که تک تک این عنصرهای اصلی رو به شما آموزش می‌ده و خیلی راحت می‌تونید این رقص رو تمرین کنید.

در سال ۱۹۹۰ ٬ ۷ رقصنده جوان در سبک رقص “وگ” توست «مدونا» خواننده مشهور آمریکایی٬‌ برای آلبوم و تور دور دنیاش انتخاب شدند.

 تک‌آهنگ “Vogue” از مدونا در سال ۱۹۹۰ میلادی منتشر شد و در صدر جدول ۱۰۰ آهنگ داغ بیلبورد و جدول تک‌آهنگ‌های بریتانیا و چندین کشور دیگر قرار گرفته و به یکی از معروفترین ترانه‌های پاپ تاریخ موسیقی تبدیل شد.

 مدونا در موزیک‌ویدیو این ترانه که به کارگردانی فیلمساز مشهور آمریکایی «دیوید فینچر» است، با حضور این رقصنده‌های جوان و اجرای رقص وگ این سبک را به شهرت جهانی رسوند.

موزیک ویدیو “وگ” سیاه سفید هست و فرمی کلاسیک داره و با نورپردازی زیبا٬ دکوراسیون و لباس‌هایی که استفاده شده حس فیلم‌های کلاسیک و سیاه سفید هالیوودی رو می‌ده. 

 «خوزه اکستراوگنزا» یکی از این ۷ رقصده بود که بعد از این ویدیو مدونا رو برای تور دور دنیاش به نام “Blond Ambition” به معنی «جاه‌طلبی‌های بلوند» همراهی کرد و این همکاری شهرت بزرگی براش آورد.

“کازاکی”  یک گروه رقص ۴ نفره رنگین‌کمونی اکراینی هست که به اسم “The Boys In Heels” به معنی پسران در پاشنه معروف هستند. این گروه توسط طراح رقص اکراینی “Oleg Zhezhel” تشکیل شد ولی قبل از این افراد گروه با همدیگه رابطه دوستی داشتند.

رقصنده‌های “کازاکی” با پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند و تلفیق رقص “وگ” و رباتیک و مدرن و لباسهای متفاوتشون توجه مردم را به خود جلب کردند. نام اولین ترانه آن‌ها «In The Middle» بوده و با پخش آن در شبکه‌های اینترنتی و یوتیوب به شهرت جهانی رسیدند.

 موزیک ویدیوهای حرفه‌‌ای و زیبایی از این گروه متفاوت در سال‌های مختلف منتشر شده که بهتون پیشنهاد می‌کنم حتماً تماشاشون کنید و مطمئنم که با دیدنشون کلی هیجان زده می‌شید.

امیدوارم تا اینجا از برنامه لذت برده باشید. یادتون نره که با ما در تماس باشید و نظرهاتون رو حتماً برای ما بفرستین.

شناسه ما در تلگرام @radioranginkaman

شماره واتساپ  و وایبرمون هم هست:

۰۰۴۴۷۷۲۵۸۹۱۶۶۷

دو صفر چهل و چهار/هفتاد و هفت/بیست و پنج/هشت‌صد و نودو یک/شش‌صد و شصت و هفت

می تونید به پیامگیر تلفنی ما توی ایالات متحده هم تلفن کنید. شماره‌ی پیام‌گیر صوتی ما:

۰۰۱۸۱۸۶۴۹۹۴۰۶

دو صفر یک/هشت‌صد و هجده/شش‌صد و چهل و نه/نود و چهار/صفر شش

یا از طریق اسکایپ با شناسه Radio.ranginkaman با ما تماس بگیرید.

یا صدای خودتون رو ضبط کنید و برای ما به آدرس radioranginkaman@gmail.com  ایمیل کنید. 

گروه  “کازاکی” در سال ۲۰۱۲ در موزیک ویدیو “Girl gone wild” از “مدونا” با کفش‌های پاشنه بلندشون حاضر می‌شن و با مدونا رقص زیبایی رو انجام می‌دن و در همون سال مدونا رو برای تور دور دنیاش به نام “MDNA tour” همراهی می‌کنند. 

گروه رقص ۲ نفره “Aya sato” از دو دختر رنگین‌کمونی ژاپنی تشکیل شده به نام‌های “aya” و “bambi” که سبک رقصشون از تلفیق حرکت‌های رقص “وگ” و نوع حرکت‌های رباتیک “گیشاهای ژاپنی” بوجود اومده٬ رقص این گروه دو نفره بسیار زیباست که همراه شده با حرکت خیلی سریع و خشک دست‌ها.

در سال ۲۰‍۱۵ این گروه هم با مدونا همکاری کردند و برای اولین بار در موزیک ویدیو “Bitch I’m Madonna” کنار مدونا رقصیدند و در تور دور دنیا “Rebel heart” مدونا رو همراهی کردند.

“aya” و “bambi” در سال ۲۰۱۴ رابطه‌شون رو با هم شروع کردند و با وجود سیاست ازدواج ضد همجنس‌های ژاپن درگیر شدند. با این حال آنها در سال ۲۰۱۷ به رابطه‌شون پایان دادن.

بهتون پیشنهاد می‌کنم حتماً ویدیوهای رقص زیبای گروه “Aya sato” رو ببینید و لذت ببرید.

یک فیلم مستند به نام “Kiki” در سال ۲۰۱۶ به کارگردانی «سارا جوردنو» تولید شده که اگر دوست داشتین یک مستند در مورد رقص وگ و زندگی افرادی که توی این استایل رقص فعالیت می‌کنند رو ببینید٬‌ این مستند رو حتماً تماشا کنید.

“تادریک هال” خواننده٬ کارگردان٬ و طراح رقص و یوتیوبر رنگین‌کمونی آمریکایی متولد ۱۹۸۵ هست.

 تادریک در سال ۲۰۰۹ در فصل نهم برنامه امریکن آیدول به مرحله فاینال راه پیدا می‌کنه ولی برنده نمی‌شه٬ اما همین موفقیت کلی به شهرتش کمک می‌کنه. اون همچنین درسال ۲۰۱۷ در فصل هشتم برنامه تلویزیونی “RuPaul’s Drag Race” «یک برنامه تلویزیونی برای رقابت درگ کوئین‌ها» به عنوان داور و طراح رقص حضور پیدا کرد.

در سال ۲۰۱۸ سومین آلبوم خودش رو به اسم “Forbidden” منتشر می‌کنه که با موفقیت خوبی روبرو می‌شه.

در این آلبوم قطعه‌ای وجود داره به نام  “Dem Beats” که با همکاری درگ‌ کوئین معروف “RuPaul” اجرا می‌شه.

این قطعه ویدیو زیبایی داره که در تاریخ ۲۳ مارچ ۲۰۱۸ منتشر می‌شه. “تادریک هال” در این ویدیو به حالت یک درگ کویئن ظاهر میشه که کفش‌هایی به حالت سم به پاهاش داره و مو و دم اسب بلندی بهش متصله و یک شاخ تک روی سرش وصل شده و یک بیکینی از جنس فلز به تنش داره.

رو پاول در این ویدیو به عنوان دی جی تادریک هال رو همراهی می‌کنه و موهای صورتی رنگ ایستاده‌ای داره و عینکی با فریم بزرگ روی صورتش رو گذاشته و دستگاه دی‌جی اش در حال آتش گرفتنه.

در این ویدیو رقص‌های گروهی زیبایی به سبک “وگ” و مدرن انجام می‌شه و با فیلمبرداری زیبا جلوه‌های بصری خوبی رو به تصویر کشیدند.

تادریک هال در ماه می ۲۰۱۹ چهارمین آلبوم رسمی خودش رو منتشر می‌کنه به اسم “House party part 1” که تشکیل شده از ۷ قطعه موزیک که بیشترشون موزیک‌های خوبی هستند برای رقص وگ.

قطعه «Nails, Hair, Hips, Heels» به معنی «ناخن‌ها٬ موها٬ باسن و پاشنه‌ها» از قطعه های معروف این آلبوم هستند که در ویدیو این قطعه شاهد رقص گروهی و زیبای وگ خواهید بود.

ویدیو با روشن شدن یک لامپ مهتابی صورتی رنگ بزرگ به شکل مثلث شروع می‌شه و “تادردیک” از وسط این مثلث با کت‌واک نزدیک دوربین می‌شه. 

تعداد زیادی رقصنده در این ویدیو حضور دارن که همه لباس‌های چسبان مشکی به تن دارند٬‌ به همراه دستکش‌های بلند٬ کمربند٬ کفش پاشنه بلند و گردنبندهای مهره‌ای درشت به رنگ‌های مختلف.

در کمتر از چهار ماه این ویدیو بیشتر از ۱۹ میلیون بار در یوتیوب بازدید شده.

در زمینه رقص وگ می‌شه به ویدیو زیبای “?How do you sleep” از خواننده رنگین‌کمونی بریتانیایی «سم اسمیت» اشاره کرد که در جولای ۲۰۱۹ منتشر شده.

نزدیک به ۱۰ نفر رقصنده در این ویدیو به همراه سم اسمیت می‌رقصن و در رقصشون حرکت‌های وگ و رقص باله رو تلفیق کردند. 

تا به امروز نزدیک ۱۲۴ میلیون بار از این ویدیو زیبا در یوتیوب بازدید شده.

این برنامه یک دیدگاه کلی از دنیای رقص نو ظهور وگ رو داشت٬ چگونه به وجود اومد و فراگیر شد٬ و هر روز درحال تغییر٬ تلفیق و رشده.

خیلی از ماها فکر می‌کنیم دنیای رقص به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می‌شه. به صورتی که رقص‌های نرم و حرکات ظریف مخصوص خانم‌ها هست و رقص‌های خشکتر و کم حرکتر مخصوص آقایون. در صورتی که در دنیای امروز اصلا اینطور نیست و دنیای رقص جنسیت نمی‌شناسه و برای بیای احساسات و زیبایی‌ بصری و لحظه‌ای شاد بودن استفاده می‌شه. 

خیلی از ما رنگین‌کمونی‌ها عاشق دنیای رقص هستیم و شاید این تجربه رو داشته باشیم که در حین رقصیدنمون شنیده باشیم که بهمون گفتن تو پسری٬ چرا اینقدر زنونه می‌رقصی؟ و یا بر عکس تو دختری چرا اینقدر مردونه می‌رقصی؟ و با شنیدن همین جمله شاید از اون به بعد به جای اینکه خودمون رو بیشترتوی رقصیدنمون رها می‌کردیم و احساساتمون رو درگیر می‌کردیم با حرکاتمون٬ شروع می‌کردیم به خود سانسوری و جوری می‌رقصیدیم که از دیدگاه عموم فقط قابل پسند باشه.

ازتون می‌خوام که وقتی حسی خاکستری رنگ اومد سراغتون و یا از موضوعی ناراحت بودین و فکرتون رو نمی‌تونستین متمرکز کنین٬ موسیقی مورد علاقتون رو بذارین٬ صداشو زیاد کنید و احساساتتون رو با رقصتون همراه کنید و رهای رها بدور از هر تابو و کلیشه‌ای شروع کنید به رقصیدن٬ بعد از چند دقیقه متوجه می‌شید که دنیا داره شروع می‌کنه به رنگی‌تر و زیباتر شدن.

ممنون که من و رادیو رنگین‌کمان رو می‌شنوید و همراهی می‌کنید و امیدوارم از این قسمت هم لذت برده باشین.

مشتاقانه منتظر انتقادات و پیشنهاد های شما عزیزان برای بهتر کردن برنامه هستم.

همیشه شاد و شجاع و پر از امید باشید


There are no comments

Add yours