دیگه چه خبر؛ مجله خبری هفته

uganda_pride

ارائه لایحه اعدام همجنسگرایان به مجلس اوگاندا

اخبار این هفته را با خبر دردناک پسرفت کشور اوگاندا در حوزه حقوق اقلیت‌های جنسی و جنسیتی شروع می‌کنیم. دولت اوگاندا روز پنجشنبه ۱۰ اکتبر برابر با ۱۸ مهرماه اعلام کرد در حال آماده‌سازی مجدد لایحه‌ای است که به موجب آن مجازات اعدام برای روابط هم‌جنس‌ها اعمال خواهد شد.

به گفته سیمون لوکودو، وزیر اخلاق و کرامت اوگاندا؛ قانون جزایی فعلی اوگاندا محدود است و تنها رابطه جنسی بین افراد هم‌جنس را جرم انگاری کرده است. او اضافه کرده: «ما می‌خواهیم روشن کنیم هرنوع ترویج و ابراز به این عمل هم مجازات در پی خواهد داشت. آنهایی هم که این اعمال را انجام می‌دهند با مجازات اعدام روبرو خواهند شد.» این لایحه ۵ سال پیش توسط دیوان قانون اساسی این کشور به دلیل قید شدن «مجازات اعدام» در آن رد شد. اما حالا دولت می‌گوید قصد دارد در هفته‌های آتی این لایحه را مجدداً برای تصویب به پارلمان بفرستد. 

یورونیوز می‌نویسد کشورهای آفریقایی عمدتاً شدیدترین قوانین جهان را علیه رنگین‌کمانی‌ها دارند. در اغلب کشورهای این قاره ازدواج همجنس‌ها را تابو میدانند و رابطه جنسی همجنس‌ها جرم تلقی می‌شود و مرتکبین با کیفرهایی از زندان تا مرگ مجازات می‌شوند.

ابتدای سال جاری میلادی بود که برونئی، دیگر کشور آفریقایی، اعلام کرد مطابق شریعت قانون اعدام با سنگسار را در مورد رابطه جنسی میان دو همجنس‌ به اجرا درخواهد آورد، امری که سرانجام زیر فشار کشورهای غربی و نهادهای بین‌المللی متوقف شد.

خبرگزاری پینک نیوزمی‌نویسد دولت ترامپ مخالفت خود را با این لایحه اعلام کرده. اما همچنان به کمک‌های خود به کشور اوگاندا ادامه خواهد داد. سخنگوی دولت ترامپ اعلام کرده در کنار دگرباشان و رنگین‌کمانی‌های اوگاندا خواهد بود. اما در پاسخ به این سوال که آیا بودجه‌های کمکی اوگاندا را برای اعمال فشار/ قطع خواهد کرد اینطور گفته‌ که: « تا این لحظه خبر رسمی‌ از اعمال این لایحه از طرف دولت اوگاندا به دست ما نرسیده»

اوگاندا بودجه قابل توجهی در کمک‌های بین المللی/ از کشورهایی مانند ایالات متحده دریافت می‌‌کند. ایالات متحده تقریباً یک میلیارد دلار در سال برای پروژه‌‌های نظامی و عمرانی کشور به اوگاندا کمک می‌کند. پنج سال پیش زمانی که این لایحه برای اولین بار معرفی شد / کشور‌های بسیاری از جمله آمریکا اعلام کردند بودجه‌های کمکی خود را حذف خواهند کرد.

برخورد وزیر محیط زیست و منابع طبیعی ایسلند با  ریک پری، وزیر انرژی ایالات متحده به دلیل مقایسه افراد معتاد به الکل با دگرباشان

روز دهم اکتبر، برابر با ۱۸ام مهرماه روز جهانی «کاهش بلایای طبیعی» بود. به مناسبت این روز وزیر انرژی ایالات متحده، ریک پری در سفری به ایسلند، با گومور اینگه گووبرندسون ، وزیر محیط زیست و منابع طبیعی ایسلند ملاقات داشت. اما موضوعی که این خبر را رنگین‌کمانی می‌کند برخورد گووبرندسون با ریک پری به دلیل نظرات دگرباش هراسانه اوست. او  بعد از پایان ملاقات روی صفحه فیسبوک خود نوشت: « در پایان ملاقات مخالفت شدیدم را با حمایت ریک پری از غیر‌قانونی کردن ازدواج برای همه در تگزاس بیان کردم. به او گفتم من همجنسگرا هستم و مقامات تا حدود زیادی مسئول تصویب چنین قانونی هستند و نمی‌توانند به سادگی آن را با نتیجه یک رأی عمومی توجیه کنند.» باید اضافه کنم که ریک پری در کتابی که در سال ۲۰۰۸ منتشر کرده، گرایش به هم‌جنس را با اعتیاد به الکل مقایسه کرده. او نوشته « هر چقدر هم یک نفر نسبت به الکل احساس نا‌توانی کند باز هم نوشیدن الکل برای او یک انتخاب است و هر چقدر هم که یک نفر به هم‌جنس خود کشش و گرایش جنسی داشته باشد باز هم زمانی که می‌خواهد وارد یک رابطه جنسی با هم‌جنس خود شود، بحث یک انتخاب در میان است.»

ادعای کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات در آمریکا، مبنی بر لغو معافیت مالیات کلیسا‌هایی که مخالف ازدواج برای همه هستند

اما یکی از خبر‌هایی که هفته‌ پیش در گیرودار انتخابات آمریکا خبرساز شد، سخنرانی بتو اووروورک بود. این کاندیدای ریاست جمهوری دموکرات در سخنرانی خود اعلام کرد که کلیساهایی که مخالف ازدواج برای همه هستند را از معافیت مالیاتی مستثنا خواهد کرد. و به دنبال این سخنرانی خبرگزاری روز یکشنبه ۱۳ اکتبر برابر با ۲۰ مهرماه از عکس‌العمل رئیس جمهور آمریکا به این موضوع نوشت. ترامپ در سخنرانی‌ خود در مراسمی که سالانه توسط پروتستان‌ها و «کنسول تحقیقات خانواده‌های متعصب» برگزار می‌شود به رقبای دموکرات خود حمله کرده و گفته: « آنها سعی دارند مسیحیان و تمام مومنان را خاموش و تنبیه کنند. آنها می‌خواهند خانواده آمریکایی را ضعیف و باور‌های خود را به فرزندان ما تلقین کنند.»

آشکارسازی، یا به گفته خودش داستان زندگی کرون کلمنت، ورزشکار دو و میدانی در روز ملی آشکارسازی

توی دنیای ورزش این هفته خبر آشکارسازی یکی از برندگان مدال طلای دو و میدانی را داریم. سایت خبری اوت می‌نویسد. روز جمعه ۱۱ اکتبر برابر با ۱۹ مهرماه که روز ملی آشکار‌سازی در آمریکا هم بوده است.

کرون کلمنت اعلام کرده: « الان دیگر زمان آنست که خودم را زندگی کنم. ۱۷ سال با گرایش جنسی‌ام کلنجار رفتم و امروز احساس آزادی می‌کنم.» این ستاره دو و میدانی در سال ۲۰۰۸ برنده مدال‌های طلا و نقره و یک مدال طلای دیگر در مسابقات المپیک است. او این اقدام را نه «آشکارسازی» بلکه «تعریف کردن داستان زندگی‌اش» می‌نامد.  

اسامی دگرباشان در لیست فینالیست‌های جایزه ساخاروف، برای اولین بار طی سی سال گذشته

اما فینالیست‌های برنده جایزه ساخاروف روز نهم اکتبر برابر با ۱۷ مهرماه معرفی شدند. این جایزه همه‌ساله به کسانی تعلق می‌گیرد که برای پیشبرد حقوق بشر فعالیت می‌کنند و اسامی دگرباشان و رنگین‌کمانی‌ها هم در این لیست  امسال برای اولین بار طی سی سال گذشته دیده می‌شود.

یکی از این افراد ماریل فرانکو (Marielle Franco) سیاستمدار برزیلی، فمینیست و مدافع حقوق بشر. یک زن کنشگر رنگین‌‌پوست و دوجنسگرا که در راستای حقوق زنان، جوانان سیاه‌پوست و دگرباشان در برزیل بسیار فعالیت کرده و متاسفانه در سال ۲۰۱۸ در سن ۳۸ سالگی به قتل رسیده. او و جین ویلیس (Jane Wyllys) که در حال حاضر در اروپا در تبعید است، هر دو اهل برزیل و مدافع حقوق دگرباشان، جزو اولین دگرباشانی بودند که نامشان وارد این فهرست شده. جین ویلیس (Jane Wyllys) به خواسته‌ خودش به احترام دیگر کنشگران برزیلی، از این فهرست کنار گذاشته شد. 

سایت گروه دگرباشان پارلمان اروپا (European Parliament’s Lgbt Intergroup) می‌نویسد پارلمان اروپا با این کار در مقابل خشونت فراگیر و غیرقابل قبول موجود علیه دگرباشان در جهان و به خصوص در برزیل می‌ایستد. این اقدام همچنین پیغام مهمی است به  چهره‌های عمومی مثل رئیس جمهور برزیل که به این خشونت دامن می‌زنند. ما به آنها می‌گوییم: این رفتار‌ها دیگر قابل قبول نیستند.

ماریل فرانکو

جایزه ساخارف هر ساله از سوی پارلمان اروپا به مدافعان حقوق بشر و آزادی بیان اعطا می‌شود. این جایزه معادل ۵۰ هزار یوررو /  به نام آندره ساخاروف، دانشمند هسته‌ای و برنده جایزه نوبل صلح (سال ۱۹۷۵)‌ / اهل شوروی سابق و مدافع آزادی بیان و اصلاحات مدنی نام‌گذاری شده است. / نلسون ماندلا، آن سانگ سوچی، نسرین ستوده،‌ فعال حقوق زنان و حقوق بشر، جعفر پناهی، فیلم‌ساز و نرگس محمدی زندانی عقیدتی و فعال حقوق بشر ایرانی از جمله برندگان جایزه ساخاروف در سال‌های اخیر هستند.

تاریخ‌های مهم

روز جهانی «ضمایر» و رفتار زشت مجری شبکه خبری سی‌ان‌ان

چهارشنبه ۱۶ اکتبر برابر با ۲۴ مهر‌ماه، روز جهانی «ضمایر» بود. این روز اولین بار در سال ۲۰۱۸ نامگذاری شد. هدف از این روز اطلاع‌رسانی درباره این موضوع است که پرسیدن، در میان گذاشتن و احترام گذاشتن به ضمایری که افراد برای خودشان انتخاب می‌کنند  امری است عادی. خطاب کردن انسان‌ها با ضمایری که خودشان انتخاب کرده‌اند از مسائل پایه‌ای احترام به عزت انسانی است. 

اما باید از شما خواهش کنیم مثل کریس کیومو (Chris Cuomo) مجری مرد خبرگزاری سی‌ان‌ان (CNN) نباشید. بعد از اینکه این مجری، خانم کامالا هریس (Kamala Harris) یکی از کاندیدا‌های ریاست جمهوری آمریکا را معرفی کرد و خانم هریس ضمیر‌های انتخابی خودش  را که (She, Her, Hers) بودند اعلام کرد / کیومو با این پاسخ که «ضمیرهای من هم همین‌‌ها هستند» او را به تمسخر گرفت. البته که این مجری با انتقاد‌های بسیاری روبه‌رو شد و بعد‌تر از بابت رفتارش عذرخواهی کرد. ارائه ضمیر بعد از معرفی یکی از بهترین‌ روش‌های عادی‌سازی احترام به هویت جنسیتی افراد است.

۱۷ام اکتبر برابر با ۲۵ مهرماه «روز روح و روان»

این روز اولین بار در سال ۲۰۱۰ به کمک بریتنی مک‌ میلان (Britney McMillan) نوجوان و سازمان GLAAD،  برگزار شد. بریتنی و دوستانش به یاد تمام دگرباشانی که جان خود را به دلیل خودکشی از دست دادند در این روز در ماه اکتبر به رنگ بنفش لباس پوشیدند و بعد از این اتفاق سازمان GLAAD تلاش کرد تا این روز، هر ساله به صورت جهانی جشن گرفته شود. این روز بهانه‌ایست تا آشکارا از آزار و اذیت و قلدری علیه دگرباشان صحبت شود. تا بتوانیم در کنار دگرباشانی که به خاطر هویتشان، به وفور و بصورت مستمر مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند، بایستیم. 

رنگ این روز بنفش است و با همراهی با این کمپین به مبارزه با آزار و اذیت دگرباشان خواهید پرداخت.

می‌توانید عکس‌هاتون را با هر نشانه‌ای از رنگ بنفش یا نوشته‌هاتون را برای ما بفرستید تا آنها را منتشر کنیم.


There are no comments

Add yours